REGULAMIN CMENTARZA PARAFIALNEGO
NAJŚWIĘTSZEGO SERCA PANA JEZUSA W BIERUNIU NOWYM
Opracowany zgodnie z Ustawę z dn. 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz. U. 2000 r. nr 23 poz. 195 ze zm.) oraz Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dn. 21 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz. U. z dn. 21 marca 2008 r.) oraz Instrukcją o zarządzaniu cmentarzami parafialnymi w archidiecezji katowickiej.
Kościół uważa cmentarze, grobowce, jak i poszczególne mogiły, gdzie spoczywają ciała zmarłych, za miejsca święte. Wierni, których Bóg powołał do siebie, oczekują tutaj na dzień zmartwychwstania. Cmentarz jest miejscem ciszy, modlitwy i zadumy, należy na nim zachować spokój i uszanować jego świętość.
- Cmentarz parafialny w Bieruniu Nowym jest własnością Parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa.
- Proboszcz Parafii NSPJ sprawuje zarząd nad cmentarzem samodzielnie lub przez pełnomocnika w tym prowadząc przewidziane prawem ewidencje i dokumentacje.
- Organizator pogrzebu, po przedłożeniu w kancelarii parafialnej Zgody na pochowanie zwłok oraz Aktu zgonu z Urzędu Stanu Cywilnego, ustala z zarządcą cmentarza: czas i rodzaj pogrzebu.
- W kancelarii parafialnej przyszły użytkownik grobu uzgadnia rodzaj grobu i miejsce na cmentarzu, zgodnie z obowiązującym Planem Cmentarza i przyjętą kolejnością zagospodarowania oraz wnosi opłatę.
- Na cmentarzu można wcześniej zarezerwować miejsce na pochówek, po uiszczeniu opłaty rezerwacyjnej określonego miejsca (kwatery).
- Osoba wnosząca opłatę nie nabiera prawa własności do opłaconego miejsca, a jedynie staje się jego dysponentem. Dysponent jest zobowiązany do stałej troski o stan i wygląd opłaconego miejsca, grobu, nagrobka oraz bezpośredniego obejścia.
- Wszelkie opłaty cmentarne należy uiszczać w kancelarii parafialnej.
- Jeżeli po opłaconym okresie, użytkownik nie dokona przedłużenia rezerwacji, zarządca traktuje to, jako rezygnację z dalszego użytkowania grobu i przeznacza miejsce do kolejnego pochówku.
- W ramach cmentarza udostępnione są:
-
- powierzchnie grzebalne (kwatery), które stanowią miejsca na groby ziemne lub murowane,
- ciągi pieszo jezdne,
- miejsce na gromadzenie odpadów,
- punkt czerpania wody,
- miejsca postojowe, drogi i dojazdy oraz ubikacje zapewnione są w ramach zagospodarowania kościoła parafialnego, sąsiadującego z cmentarzem,
- Na grobach można ustawiać nagrobki o wymiarach nieprzekraczających granic powierzchni grobu, albo usypywać ziemię w postaci pagórka nad grobem.
- Pomiędzy grobami powinno być zapewnione przejście o szerokości, co najmniej 50 cm
- Cmentarz należy utrzymywać jako teren zielony o założeniu parkowym. Zieleń na cmentarzu podlega ochronie przed zniszczeniem.
- Zakład pogrzebowy wykonujący usługi pogrzebowe musi posiadać zgodę zarządcy na wykonanie tych prac. Zakład pogrzebowy wykonuje prace na zlecenia organizatora Do jego zadań należy:
- eksportacja zwłok z miejsca zgonu do miejsca przechowywania,
- przechowywanie zwłok,
- przygotowanie zwłok do pogrzebu, ew. spopielenie,
- przygotowanie miejsca na cmentarzu (kopanie i zasypywanie grobu),
- transport zwłok w trakcie pochówku, pochówek z asystą pogrzebową,
- uformowanie grobu,
- uporządkowanie miejsca pochówku w tym wywiezienie kamieni i gruzu.
- Dzieci w wieku do lat 7 mogą przebywać na terenie cmentarza tylko pod opieką dorosłych.
- Zabrania się jeżdżenia na terenie cmentarza rowerami i innymi pojazdami, chodzenia po trawnikach i grobach oraz wprowadzania psów i innych zwierząt.
- Zabrania się zaśmiecania cmentarza. Wszystkie odpadki należy składać w miejscu do tego przeznaczonym.
- Zabronione jest, bez uzgodnienia z zarządcą wykonywanie jakichkolwiek prac budowlanych na cmentarzu w tym budowy nowego pomnika – nagrobka.
- Zakład kamieniarski wykonujący prace na cmentarzu musi posiadać zgodę zarządcy na wykonanie tych prac. Zakład musi też zadbać o uprzątnięcie miejsca po wykonanych pracach.
- Za szkody wynikłe z niesolidnego wykonania robót, czy powstałej na skutek złego stanu technicznego pomnika, odpowiedzialny jest dysponent grobu.
- Dla zapewnienia zasad porządku na cmentarzu i kaplicy cmentarnej w tym przestrzegania niniejszego regulaminu, Proboszcz Parafii NSPJ wyznacza administratora cmentarza i zawiera z nim umowę. Do zadań administratora należy:
- wskazanie i wytyczenie miejsca pochówku zgodnie z opłaconym miejscem,
- dysponowanie i utrzymanie w porządku kaplicy cmentarnej,
- dbanie o przestrzeganie wymagań, jakie muszą spełniać groby zgodnie obowiązującymi przepisami,
- dopilnowanie uporządkowania grobu po pogrzebie,
- wydawanie zgody na umieszczanie w alejkach i przy grobie: ławek, podestów lub innych,
- uzgadnianie i wydawanie zgody na utwardzenie miejsca przy grobie,
- zapewnienie dostępu do punktu czerpania wody,
- utrzymanie w porządku alejek i przejść miedzy grobami,
- utrzymanie w porządku niezagospodarowanej części cmentarza.
- Utrzymanie czystości oraz przycięcie trawy w bezpośrednim otoczeniu grobu należy do dysponenta grobu.
22. Dodatkowych informacji dot. zasad obowiązujących przy korzystaniu z cmentarza Parafii Najświętszego Serca Pana Jezusa można uzyskać w kancelarii parafialnej