Regulamin Cmentarza Parafialnego w Grodzisku



§ 1. Przepisy ogólne

  1. Właścicielem Cmentarza w Grodzisku jest Parafia pw. św. Apostołów Piotra i Pawła w Grodzisku.

  2. Czynności administracyjne wykonuje Zarządca Cmentarza Parafii – Proboszcz Parafii, działający w imieniu i na rzecz Parafii.

  3. Parafia jest właścicielem gruntów, drzewostanu i grobów, jako ściśle związanych z gruntem i wszystkich urządzeń znajdujących się na cmentarzu. Za właścicieli nagrobków uważa się dysponentów grobów.



§ 2. Postanowienia porządkowe

  1. Osoby przebywające na terenie cmentarza zobowiązane są do poszanowania świętości miejsca, zachowania ciszy i szacunku należnego osobom zmarłym.

  2. Na terenie cmentarza zakazuje się:

  1. Zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca.

  2. Zaśmiecania terenu i wypalania śmieci.

  3. Wprowadzania zwierząt.

  4. Niszczenia zieleni, nagrobków i urządzeń cmentarnych oraz przywłaszczania cudzej własności.

  5. Samodzielnego dokonywania prac remontowych lub budowlanych nagrobków, sadzenia i usuwania drzew i krzewów bez wcześniejszego dokonania ustaleń z Zarządcą Cmentarza i uzyskania stosownej zgody wyrażonej na piśmie.

  6. Wjeżdżania pojazdami mechanicznymi bez zgody Zarządcy Cmentarza.

  7. Pozostawiania na terenie cmentarza gruzów powstałych po remoncie lub rozbiórce starego pomnika przez osoby dokonujące jego budowy/naprawy. 
  1. Odpady i śmieci mogą być składowane jedynie w wyznaczonych do tego celu miejscach.

  2. O porządek na cmentarzu dbają w danym roku kalendarzowym mieszkańcy wyznaczonej przez "Zarządcę" miejscowości (prace zwiazane z przygotowywaniem śmieci do wywozu, koszeniem traw, odnawianiem elementów ogrodzenia, bram, drzwi itp.) oraz każdy dysponent danego grobu i osoby odwiedzające cmentarz.
  3. Zarządca nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z dewastacji lub klęsk żywiołowych. Groby podlegają indywidualnemu ubezpieczeniu.

    6. Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz.U. z 2008 r., nr 48, poz. 284):

a) grób ziemny stanowi dół w ziemi, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę i zasypuje wydobytą z tego  grobu ziemią;

b) grób murowany stanowi dół, w którym boki są murowane do poziomu gruntu, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę, nad którymi wykonane jest sklepienie;

c) grób rodzinny stanowi grób przeznaczony do składania dwóch lub więcej trumien ze zwłokami lub urn;

d) katakumby stanowią pomieszczenie z niszami w ścianie, przeznaczone do pochówku zwłok;

e) kolumbarium stanowi budowlę z niszami przeznaczonymi do składania urn;

f) miejsce grzebalne, to miejsce wyznaczone przez zarząd cmentarza do urządzenia grobu.

 

   7.  Groby ziemne zwykłe nie mogą być użyte do ponownego pochowania w nim zwłok przed upływem 20 lat. 

   8. Ekshumacje odbywają się w okresie od 16 X do 15 IV i wymagają:

  a)pisemnej zgody Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Łęczycy,
  b)zgody Administratora Cmentarza.

 

 

§ 3. Opłaty

  1. Na Cmentarzu Parafialnym obowiązują opłaty, które przeznaczone są na utrzymanie cmentarza oraz inwestycje cmentarne, a w szczególności na pokrycie kosztów funkcjonowania cmentarza jak koszty: wywozu i składowania śmieci, utrzymania porządku na Cmentarzu, na opłaty za wodę, energię elektryczną itp.

  2. Opłaty są pobierane z tytułu:

  1. Rezerwacji miejsca cmentarnego

  2. Udostępnienia miejsca grzebalnego - pokładne

  3. Przedłużenia dzierżawy grobu - na kolejny okres 20 lat (grób jednoosobowy lub dwuosobowy, a także głębinowy)

  4. Stawiania nowego pomnika lub wymiany starego pomnika (10% od wartości pomnika)

  5. wywozu śmieci i udostępnienia wody

  1. Zarządca Cmentarza Parafii potwierdza każde pobranie opłaty odpowiednim dokumentem.



§ 4. Postanowienia końcowe

  1. Niniejszy regulamin wchodzi w życie w dniu ogłoszenia, tj. 02 marca 2024 r.

  2. W sprawach nieuregulowanych Regulaminem stosuje się przepisy ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych. Kodeksu Cywilnego oraz przepisy wykonawcze do wymienionych ustaw.

  3. Regulamin jest udostępniony na stronie internetowej oraz jest do wyglądu w kancelarii parafialnej wraz cennikiem opłat.