Regulamin Cmentarza Parafialnego
1. Przepisy ogólne:
1) Cmentarz jest własnością Parafii Rzymskokatolickiej św. Izydora w Jankowicach. Osoby przebywające na jego terenie są zobowiązane do przestrzegania zasad niniejszego regulaminu.
2) Na cmentarzu w wyznaczonych miejscach chowani są zmarli z Parafii św. Izydora w Jankowicach, a w uzasadnionych przypadkach także osoby zmarłe spoza parafii.
3)Czynności administracyjne wykonuje Zarządca Cmentarza Parafii — Proboszcz Parafii, działający w imieniu i na rzecz Parafii.
4)Parafia jest właścicielem gruntów, drzewostanu i grobów, jako ściśle związanych z gruntem i wszystkich urządzeń znajdujących się na cmentarzu. Za właścicieli nagrobków uważa się dysponentów grobów.
5)W imieniu proboszcza za ład i porządek na cmentarzu odpowiada wyznaczony przez niego opiekun cmentarza.
6)Do dysponentów grobów należy dbałość o czystość i porządek przy grobie oraz stan techniczny nagrobka.
2. Postanowienia porządkowe:
1) Osoby przebywające na terenie cmentarza zobowiązane są do poszanowania świętości miejsca, zachowania ciszy i szacunku należnego osobom zmarłym.
2) Na terenie cmentarza zakazuje się:
a. zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca;
b. zaśmiecania terenu;
c. wprowadzania zwierząt;
d. niszczenia zieleni, nagrobków i urządzeń cmentarnych;
e. samodzielnego dokonywania prac remontowych lub budowlanych nagrobków bez wcześniejszego dokonania ustaleń z Zarządcą Cmentarza;
f. wjeżdżania pojazdami mechanicznymi bez zgody Zarządcy Cmentarza;
3) Odpady i śmieci mogą być składowane jedynie w wyznaczonym do tego celu miejscu.
4) Zarządca nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z dewastacji lub klęsk żywiołowych. Groby podlegają indywidualnemu ubezpieczeniu.
5) Wykonywanie wszelkich prac na cmentarzu, w szczególności usługi pogrzebowe, budowlane, kamieniarskie, pielęgnacja zieleni, powinny być uzgodnione z administratorem cmentarza.
6) Na ustawienie nagrobka czy pomnika na miejscu pochówku należy uzyskać zezwolenie od proboszcza parafii.
7) Kamieniarz ma prawo wykonywać na cmentarzu swoje prace tylko wtedy, gdy posiada zezwolenie. Do wykonania prac kamieniarskich systemem gospodarczym trzeba mieć podobną zgodę.
8) Wszyscy wykonawcy mają prawo do świadczenia usług na jednakowych warunkach.
9) Na wykonawcy ciąży obowiązek prowadzenia prac w taki sposób, aby nie naruszały istniejącej architektury otoczenia.
10) Po zakończeniu prac wykonawca zobowiązany jest do uprzątnięcia miejsca i wywozu wszystkich materiałów i gruzu, a także naprawy powstałych w trakcie robót szkód.
11) Administrator nie ponosi odpowiedzialności za pracowników zewnętrznych wykonujących prace na cmentarzu.
12) Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz.U. z 2008 r., nr 48, poz. 284):
a. grób ziemny stanowi dół w ziemi, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę i zasypuje wydobytą z tego grobu ziemią;
b. grób murowany stanowi dół, w którym boki są murowane do poziomu gruntu, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę, nad którymi wykonane jest sklepienie;
c. grób rodzinny stanowi grób przeznaczony do składania dwóch lub więcej trumien ze zwłokami lub urn;
d. katakumby stanowią pomieszczenie z niszami w ścianie, przeznaczone do pochówku zwłok;
e. kolumbarium stanowi budowlę z niszami przeznaczonymi do składania urn;
f. miejsce grzebalne, to miejsce wyznaczone przez zarząd cmentarza do urządzenia grobu.
3. Opłaty:
1) Na Cmentarzu Parafialnym obowiązują opłaty, które przeznaczone są na utrzymanie cmentarza oraz inwestycje cmentarne, a w szczególności na pokrycie kosztów funkcjonowania cmentarza, jak koszty: wywozu i składowania śmieci, utrzymania porządku na cmentarzu, na opłaty za wodę, energię elektryczną itp.
Opłaty są pobierane z tytułu:
a. rezerwacji miejsca cmentarnego;
b. udostępnienia miejsca grzebalnego;
c. przedłużenia dzierżawy grobu;
d. stawiania nowego pomnika lub wymiany starego pomnika;
e. wywozu śmieci i udostępnienia wody;
2) Zarządca Cmentarza Parafii potwierdza każde pobranie opłaty odpowiednim dokumentem.
4. Postanowienia końcowe
1) Wszystkie kwestie nieujęte w niniejszym regulaminie, budzące wątpliwości oraz będące przyczyną sporów powinny być zgłaszane indywidualnie do administratora lub opiekuna cmentarza.
2) Niniejszy regulamin obowiązuje od dnia ogłoszenia.
3) Przepisy niniejszego regulaminu są zgodne z normami prawnymi obowiązującymi w kraju:
— Konkordat między Stolica Apostolską i Rzeczpospolitą z dnia 28 lipca 1993 r.
— Ustawa o cmentarzach i chowaniu zmarłych z dnia 31 stycznia 1959 r.
— Rozporządzenie Ministra Gospodarki Komunalnej z dnia 25 sierpnia 1959 r.
— Rozporządzenie Ministrów Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Zdrowia i Opieki Społecznej z dnia 20 października 1972 r.
— Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków.
Jankowice, 1 sierpnia 2024 r.
Ks. Andrzej Marek
administrator cmentarza