Regulamin Cmentarza Parafialnego
-
Cmentarz jest miejscem świętym, miejscem wiecznego spoczynku naszych zmarłych
i miejscem modlitwy za nich. Ma charakter sakralny. Powinien być otoczony religijną czcią
i szacunkiem oraz szczególną troską.Na cmentarzu należy zachowywać powagę, ciszę i porządek.
Cmentarz jest własnością Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Józefa Oblubieńca NMP
w Międzygórzu i służy wszystkim jej Parafianom. -
Cmentarzem zarządza Proboszcz Parafii.
-
Sprawy związane z pochówkiem zmarłych oraz innymi czynnościami wykonywanymi na cmentarzu należy uzgadniać w Kancelarii Parafialnej znajdującej się, przy ul. Śnieżnej 2 w Międzygórzu, czynnej w środy (godz. 16:00 - 17:00) i soboty (godz. 8:00 - 9:00) lub po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym (nr. tel. 500416707) w dni powszednie w godz. 8:00 - 17:00.
-
Na niżej wymienione prace prowadzone na cmentarzu należy uzyskać pisemną zgodę Zarządcy na:
- pogrzeb
- budowa nowego pomnika
- remont pomnika np. wymiana płyty
- ekshumacja zwłok bądź przeniesienie do innego grobu, po przedstawieniu koniecznych zezwoleń.
Powyższe prace należy wykonywać w dnie powszednie w godz. 7:00 - 18:00.
-
Dysponent grobu - założyciel grobu oraz członkowie rodziny osoby pochowanej w tym grobie, które będą dokonywać opłaty w kancelarii parafialnej. Groby mogą być:
-
ziemne - należy przez to rozumieć dół w ziemi, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę i zasypuje ziemią o wymiarach określonych w rozporządzeniu;
-
murowane - należy przez to rozumieć dół, w którym boki są murowane do poziomu grobu, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę o wymiarach określonych w rozporządzeniu;
-
rodzinne - należy przez to rozumieć grób przeznaczony do składania dwóch lub więcej trumien ze zwłokami lub urn o wymiarach określonych w rozporządzeniu.
-
Odstępy (przejścia) między grobami są ciągami pieszymi i nie mogą być zabudowany bez pisemnej zgody Zarządcy cmentarza.
-
Przed postawieniem nagrobka należy przedstawić u Zarządcy cmentarza szkic nagrobka z jego wymiarami, oraz pełnomocnictwo o ile prace będzie prowadził zakład kamieniarski, w celu uzyskania zgody i potwierdzenia zgodności nagrobka z powierzchnią grobu. Kształt nagrobków, pomników i grobowców, znajdujące się na nich napisy i użyta symbolika nie mogą naruszać wyznaniowego charakteru cmentarza.
-
Za korzystanie z cmentarza pobierane są opłaty przeznaczone na jego utrzymanie. Opłaty uiszcza się przy zgłaszaniu pochówku lub przed rozpoczęciem prac, wpłacający otrzymuje potwierdzenie wpłaty za:
-
pokładne
-
postawienie pomnika
-
ekshumacji
-
korzystanie z kaplicy
-
rezerwacji miejsca na cmentarzu na zasadach takich jak w przypadku pokładnego.
Opłaty „pokładne" wznawia się po 20 latach.
Aktualny wykaz opłat dostępny u Zarządcy Cmentarza.
-
Utracenie praw do grobu:
-
Groby ziemne mogą być likwidowane na wniosek dysponenta grobu po 20 latach od ostatniego pochówku lub przez Zarządcę Cmentarza w związku z wygaśnięciem terminów rezerwacji i prolongat.
-
W przypadku nieuiszczenia opłaty w terminach określonych w p. 8 niniejszego Regulaminu, dysponent traci prawo decyzyjności, a grób kwalifikuje się do likwidacji, co jest zgodne z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
-
utrata prawa do grobu winna być poprzedzona informacją pisemną umieszczoną na grobie, na co najmniej 12 miesięcy przed terminem jego likwidacji.
-
Pomnik zdjęty z likwidowanego grobu zostaje odłożony na specjalne składowisko, gdzie w ciągu 6 miesięcy może być odebrany przez dysponenta grobu. Po tym terminie Zarządca Cmentarza może poddać go utylizacji bez prawa do odszkodowania dla dysponenta grobu.
-
Z zakresu czynności związanych z likwidacją grobu sporządza się protokół.
-
-
Na cmentarzu zabrania się:
- wjazdu pojazdami mechanicznymi bez zgody Zarządcy Cmentarza;
- zanieczyszczania terenu wokół grobów, niszczenia zieleni, nagrobków i urządzeń cmentarnych;
- samowolnego sadzenia i usuwania drzew oraz krzewów. -
Odpady i śmieci segregowane mogą być składowane jedynie w wyznaczonych do tego celu miejscach.
-
Pozostały po remoncie lub rozbiórce gruz ze starego pomnika należy wywieźć z cmentarza. Zabrania się składowania tych odpadów w pojemnikach znajdujących się na cmentarzu.
-
Ziemię pozostałą po wykopaniu grobu należy deponować po uzgodnieniu z Zarządcą Cmentarza.
-
Zarządca Cmentarza nie wykonuje usługi koszenia chwastów i trawy pomiędzy grobami.
-
Zarządca Cmentarza nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z dewastacji lub klęsk żywiołowych. Groby podlegają indywidualnemu ubezpieczeniu.
-
Dane osobowe przekazywane Zarządcy są przetwarzane i przechowywane w zbiorze danych. Podlegają ustawowej ochronie.
-
W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa.
REREGULAMIN ZATWIERDZIŁA RADA PARAFIALNA dnia 29.01.2023 r. i obowiązuje z dniem ogłoszenia, tj. 05.02.2023 r.