Regulamin Cmentarza Parafialnego

  1. Cmentarz jest miejscem świętym, miejscem wiecznego spoczynku naszych zmarłych
    i miejscem modlitwy za nich. Ma charakter sakralny. Powinien być otoczony religijną czcią
    i szacunkiem oraz szczególną troską.

    Na cmentarzu należy zachowywać powagę, ciszę i porządek.

    Cmentarz jest własnością Parafii Rzymskokatolickiej pw. św. Józefa Oblubieńca NMP
    w Międzygórzu i służy wszystkim jej Parafianom.

  2. Cmentarzem zarządza Proboszcz Parafii.

  3. Sprawy związane z pochówkiem zmarłych oraz innymi czynnościami wykonywanymi na cmentarzu należy uzgadniać w Kancelarii Parafialnej znajdującej się, przy ul. Śnieżnej 2 w Międzygórzu, czynnej w środy (godz. 16:00 - 17:00) i soboty (godz. 8:00 - 9:00) lub po wcześniejszym uzgodnieniu telefonicznym (nr. tel. 500416707) w dni powszednie w godz. 8:00 - 17:00.

  4. Na niżej wymienione prace prowadzone na cmentarzu należy uzyskać pisemną zgodę Zarządcy na:

    - pogrzeb
    - budowa nowego pomnika
    - remont pomnika np. wymiana płyty
    - ekshumacja zwłok bądź przeniesienie do innego grobu, po przedstawieniu koniecznych zezwoleń.

       Powyższe prace należy wykonywać w dnie powszednie w godz. 7:00 - 18:00.

  1. Dysponent grobu - założyciel grobu oraz członkowie rodziny osoby pochowanej w tym grobie, które będą dokonywać opłaty w kancelarii parafialnej. Groby mogą być:

  • ziemne - należy przez to rozumieć dół w ziemi, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę i zasypuje ziemią o wymiarach określonych w rozporządzeniu;

  • murowane - należy przez to rozumieć dół, w którym boki są murowane do poziomu grobu, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę o wymiarach określonych w rozporządzeniu;

  • rodzinne - należy przez to rozumieć grób przeznaczony do składania dwóch lub więcej trumien ze zwłokami lub urn o wymiarach określonych w rozporządzeniu.

  1. Odstępy (przejścia) między grobami są ciągami pieszymi i nie mogą być zabudowany bez pisemnej zgody Zarządcy cmentarza.

  2. Przed postawieniem nagrobka należy przedstawić u Zarządcy cmentarza szkic nagrobka z jego wymiarami, oraz pełnomocnictwo o ile prace będzie prowadził zakład kamieniarski, w celu uzyskania zgody i potwierdzenia zgodności nagrobka z powierzchnią grobu. Kształt nagrobków, pomników i grobowców, znajdujące się na nich napisy i użyta symbolika nie mogą naruszać wyznaniowego charakteru cmentarza.

  3. Za korzystanie z cmentarza pobierane są opłaty przeznaczone na jego utrzymanie. Opłaty uiszcza się przy zgłaszaniu pochówku lub przed rozpoczęciem prac, wpłacający otrzymuje potwierdzenie wpłaty za:

  • pokładne

  • postawienie pomnika

  • ekshumacji

  • korzystanie z kaplicy

  • rezerwacji miejsca na cmentarzu na zasadach takich jak w przypadku pokładnego.

        Opłaty „pokładne" wznawia się po 20 latach.

        Aktualny wykaz opłat dostępny u Zarządcy Cmentarza.

  1. Utracenie praw do grobu:

    1. Groby ziemne mogą być likwidowane na wniosek dysponenta grobu po 20 latach od ostatniego pochówku lub przez Zarządcę Cmentarza w związku z wygaśnięciem terminów rezerwacji i prolongat.

    2. W przypadku nieuiszczenia opłaty w terminach określonych w p. 8 niniejszego Regulaminu, dysponent traci prawo decyzyjności, a grób kwalifikuje się do likwidacji, co jest zgodne z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

    3. utrata prawa do grobu winna być poprzedzona informacją pisemną umieszczoną na grobie, na co najmniej 12 miesięcy przed terminem jego likwidacji.

    4. Pomnik zdjęty z likwidowanego grobu zostaje odłożony na specjalne składowisko, gdzie w ciągu 6 miesięcy może być odebrany przez dysponenta grobu. Po tym terminie Zarządca Cmentarza może poddać go utylizacji bez prawa do odszkodowania dla dysponenta grobu.

    5. Z zakresu czynności związanych z likwidacją grobu sporządza się protokół.

  2. Na cmentarzu zabrania się:
    - wjazdu pojazdami mechanicznymi bez zgody Zarządcy Cmentarza;
    - zanieczyszczania terenu wokół grobów, niszczenia zieleni, nagrobków i urządzeń cmentarnych;
    - samowolnego sadzenia i usuwania drzew oraz krzewów.

  3. Odpady i śmieci segregowane mogą być składowane jedynie w wyznaczonych do tego celu miejscach.

  4. Pozostały po remoncie lub rozbiórce gruz ze starego pomnika należy wywieźć z cmentarza. Zabrania się składowania tych odpadów w pojemnikach znajdujących się na cmentarzu.

  5. Ziemię pozostałą po wykopaniu grobu należy deponować po uzgodnieniu z Zarządcą Cmentarza.

  6. Zarządca Cmentarza nie wykonuje usługi koszenia chwastów i trawy pomiędzy grobami.

  7. Zarządca Cmentarza nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z dewastacji lub klęsk żywiołowych. Groby podlegają indywidualnemu ubezpieczeniu.

  8. Dane osobowe przekazywane Zarządcy są przetwarzane i przechowywane w zbiorze danych. Podlegają ustawowej ochronie.

  9. W sprawach nieuregulowanych w niniejszym Regulaminie mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa.

REREGULAMIN ZATWIERDZIŁA RADA PARAFIALNA dnia 29.01.2023 r. i obowiązuje z dniem ogłoszenia, tj. 05.02.2023 r.