Cmentarz parafialny został podzielony na sektory. Wszystkie groby są zinwentaryzowane i naniesione na plan cmentarza. Każdy grób musi posiadać opiekuna grobu, który za zgodą wszystkich uprawnionych i po dokonaniu ustalonych opłat, może stać się dysponentem grobu (może być tylko jeden dysponent grobu). Aby takie prawo uzyskać należy zgłosić się do kancelarii Parafialnej z następującymi informacjami:
1. Sektor w którym znajduje się grób
2. Nazwiska i imiona osób, które spoczywają w grobach sąsiednich (po lewej i prawej stronie)
Po upływie 20 lat każdy dysponent grobu jest obowiązany ponowić pokładne w wysokości 200 zł na dalsze 20 lat, oraz wnieść opłatę bieżącą w wysokości 30 zł rocznie.(można opłacić na kilka lat) W przypadku nie uiszczenia opłaty, Zarządca Cmentarza, po upływie okresu ochronnego, może wykorzystać grób do ponownego pochówku. (Dz.U.00.23.295)
Regulamin cmentarza parafialnego w Karczmiskach
Stan prawny na dzień 4.X. 2009
Rozdział I
Przepisy ogólne
§1
- Cmentarze Parafialne w Karczmiskach są cmentarzami wyznaniowymi należącymi do Parafii Rzymskokatolickiej pod wezwaniem św. Wawrzyńca w Karczmiskach;
- Stanowią one jedyne wyznaczone miejsce na terenie parafii, gdzie można dokonywać pochówku zwłok lub szczątek zmarłych, zgodnie z obowiązującym prawem;
§2
- Zarządcą Cmentarza Parafialnego jest Parafia Rzymskokatolicka w Karczmiskach, w imieniu której działa Proboszcz Parafii.
- Na wniosek Proboszcza, Rada Parafialna powołuje Zarząd Cmentarza.
- Zarząd cmentarza składa się z 2 osób.
- W skład Zarządu Cmentarza, z urzędu, wchodzi proboszcz parafii.
Rozdział II
Zasady wykonywania usług cmentarnych i pogrzebowych
§3
Do wyłącznej kompetencji Zarządu Cmentarza należy:
- wykonywanie grobów i katakumb o parametrach ustalonych przepisami prawa;
- przygotowanie grobu do pochówku;
- zamurowanie lub zasypanie grobu;
- demontaż starych pomników i rabatek;
- wycinanie krzewów i drzew zagrażających infrastrukturze cmentarza po uzgodnieniu z właściwym urzędem i konserwatorem zabytków;
- układanie kostki chodnikowej przy grobach jak i na alejkach
- udział w ekshumacjach;
- dopilnowanie porządku podczas składania pomników i rabatek;
- udział w pogrzebach
- utrzymanie porządku na cmentarzu i terenie bezpośrednio przyległym;
- wydawanie i kontrolowanie pozwoleń na wjazd w miejscach wyznaczonych na cmentarzu;
- wywóz śmieci, na miejsca wyznaczone, w tym dopilnowanie ich segregacji;
- otwieranie i zamykanie bram cmentarnych w godzinach wyznaczonych;
- przygotowanie miejsc do uroczystości religijnych odbywających się na cmentarzu;
Do kompetencji osoby odpowiedzialnej za sprawy administracji cmentarnej należy w szczególności:
- prowadzenie dokumentacji związanej z funkcjonowaniem cmentarza, w tym prowadzenie ksiąg cmentarnych;
- załatwianie spraw związanych z pogrzebami;
- załatwianie spraw związanych z bieżącym funkcjonowaniem cmentarza;
Proboszcz Parafii po zasięgnięciu opinii Zarządu Cmentarza lub Rady Parafialnej zatrudnia osobę fizyczną lub prawną do wykonywania usług na cmentarzu.
Rozdział III
Kancelaria Cmentarza
§4
- Zarząd Cmentarza lub Jego przedstawiciele przyjmują interesantów w Kancelarii Parafialnej w Końskowoli, od poniedziałku do piątku w godzinach 7.30-9.00 i 16.00-17.00, a w soboty w godzinach 7.30- 9.00.
- W przypadku zaistnienia potrzeby załatwienia spraw związanych z pochówkiem poza godzinami przyjęć interesantów w Kancelarii Parafialnej, należy skontaktować się bezpośrednio z księdzem Proboszczem lub ks. Wikariuszem.
- Pracami Zarządu Cmentarza kieruje oraz nadzór nad przestrzeganiem regulaminu sprawuje Proboszcz Parafii w Karczmiskach.
Rozdział IV
Użycie grobu
§5
- Grób ziemny – stanowi dół, nie murowany, do którego chowa się trumnę ze zwłokami i zasypuje ziemią wydobyta z tego dołu;
- Grób murowany – jest dołem, którego boki są murowane, a nad trumną zakłada się sklepienie;
- Grób rodzinny – jest to przestrzeń zapewniająca pochowanie dwóch lub więcej trumien ze zwłokami. Przestrzeń ta nie może przekroczyć powierzchni przeznaczonej na dwa groby pojedyncze w poziomie, niezależnie od ilości pięter w głąb.
- Określając rodzaj grobu bierze się pod uwagę sposób pochówku, a nie nagrobek.
§6
- Grób nie może być użyty do ponownego chowania przed upływem 20 lat.
- Ponowne użycie grobu nie może nastąpić po upływie 20 lat, jeżeli jakakolwiek osoba zgłosi zastrzeżenie przeciwko temu i uiści opłatę;
- Zastrzeżenie to ma skutek na dalsze 20 lat i może być odnawiane;
- W przypadku nie uiszczenia opłaty, po upływie okresu ochronnego, grób może zostać użyty do ponownego pochówku, z tym że szczątki poprzednio pochowanych zwłok lub resztki trumny należy pochować na w miejscu wyznaczonym na tym samym cmentarzu;
§7
- Każdy grób musi posiadać opiekuna grobu, który za zgodą wszystkich uprawnionych i po dokonaniu ustalonych opłat, może stać się dysponentem grobu;
- Prawo do dysponowania grobem nakłada na jego dysponenta obowiązek:
- utrzymania grobu w należytym stanie;
- dbanie o czystość i porządek w jego obrębie;
- respektowania prawa najbliższych do oddawania czci osobom zmarłym i prawa do zachowania pamięci;.
- Wszelkie prace przy nagrobkach o charakterze zabytkowym wymagają zezwolenia Lubelskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków.
- Wykonywanie innych prac przy grobie, tj. demontaż i składanie pomników, wykonywanie rabatek, ogrodzeń, układanie płytek i kostki oraz wycinka i sadzenie drzew, ustawianie ławek itp., wymaga zezwolenia Zarządu Cmentarza. Zasadzone drzewa i krzewy stają się własnością właściciela cmentarza.
- Zmiana lub uszkodzenie grobów sąsiednich, w wyniku prac prowadzonych przy grobie, wymaga podjęcia działań przywracających im stan poprzedni.
- Prace przy nagrobkach mogą być prowadzone za zezwoleniem Zarządu Cmentarza wyłącznie przez osoby do tego uprawnione;
§8
- Istnieje możliwość dokonania rezerwacji za zgodą Zarządu Cmentarza, wolnego miejsca pod grób;
- Miejsca zarezerwowane wpisuje się do cmentarnej ewidencji grobów;
- Prawo do miejsca zarezerwowanego podlega takim samym opłatom, jak miejsce zajęte pod grób;
- Nie można rościć sobie praw do samowolnie zarezerwowanego miejsca bez pisemnej zgody Zarządu Cmentarza, określającego sektor i numer miejsca oraz pokwitowania wniesienia opłaty.
§9
- Wszystkie groby znajdujące się w obrębie administracyjnym cmentarza powinny posiadać założoną kartotekę.
- W kartotece grobu znajdują się następujące dane:
- symbol sektora i numer grobu;
- dane opiekuna grobu;
- dane pochowanych osób zmarłych;
- adnotacje o grobie i opłatach;
Rozdział IV
Pochówek
§10
- Prawo do pochowania osoby zmarłej posiada rodzina, organy wojskowe i państwowe oraz osoby, które się do tego dobrowolnie zobowiążą;
- Do pochowania zwłok na cmentarzu wymagane są następujące dokumenty:
- karta zgonu zawierająca adnotację Urzędu Stanu Cywilnego o zarejestrowaniu zgonu;
- dodatkowe zezwolenie prokuratora w przypadku, kiedy zachodzi podejrzenie, że przyczyną zgonu było przestępstwo;
- Dodatkowo osoby dokonujące formalności związanych z pochówkiem, zobowiązane są:
- przedstawić dokument stwierdzający prawo dysponowania grobem wskazanym do pochówku;
- podania danych do sporządzenia aktu zgonu w parafialnej księdze zgonów i jego podpisania;
- ustalenia terminu uroczystości pogrzebowych;
- wniesieniu ustalonych opłat administracyjnych;
- Zwłoki osób zmarłych nie mogą być chowane przed upływem 24 godzin od chwili zgonu.
- Zwłoki powinny być złożone w trumnie o nieprzepuszczalnych ścianach bocznych i dnie na warstwie płynochłonnej o grubości 3 cm i przykryte szczelnie przylegającym wiekiem.
Rozdział V
Księgi cmentarne
§11
- Księgę cmentarną prowadzi Zarząd Cmentarza, lub w jego imieniu osoba odpowiedzialna za sprawy administracyjne;
- Księga cmentarna zawiera następujące dane osób, których zwłoki zostały pochowane:
- imię i nazwisko;
- ostatnie miejsce zamieszkania;
- przyczynę zgonu;
- datę i numer aktu zgonu;
- datę pochówku;
- dokładne określenie miejsca pochowania, zgodnie z cmentarną ewidencją grobów (sektor i numer);
- w przypadku ekshumacji, przyczynę ekshumacji, datę wydobycia oraz datę ponownego złożenia szczątków.
Rozdział VI
Ekshumacja zwłok
§12
- Ekshumacja zwłok i szczątków może być dokonana przez osoby lub firmy uprawnione wyłącznie:
- na umotywowaną prośbę osób uprawnionych do pochowania zwłok za zezwoleniem właściwego inspektora sanitarnego;
- na zarządzenie prokuratora lub sądu;
- Ekshumacja zwłok i szczątków powinna odbyć się we wczesnych godzinach porannych w okresie od 16 października do 15 kwietnia;
- O zamierzonej ekshumacji zawiadamia się na piśmie Zarząd Cmentarza
Rozdział VII
Fundusz Cmentarny
§13
- W celu zapewnienia środków na wydatki związane z utrzymaniem cmentarza tworzy się Fundusz Cmentarny.
- Funduszem Cmentarnym dysponuje Zarząd Cmentarza, za zgodą Zarządcy – Proboszcza.
- Fundusz Cmentarny tworzą w szczególności środki finansowe pochodzące z :
- a) pokładnego na który składają się:
- opłata za rezerwacje miejsca na 20 lat
- opłat rocznych na bieżące utrzymanie cmentarza;
- opłat cmentarnych w zależności od rodzaju budowanego grobu
- b) opłat za zezwolenie na prowadzenia prac na cmentarzu
- c) innych dochodów – np. dotacji, zapisów, darowizn.
- Decyzję w sprawie wysokości opłat podejmuje na wniosek Proboszcza, Rada Parafialna.
- Środki z Funduszu Cmentarnego przeznacza się w szczególności na:
- budowę, remonty i bieżącą konserwację urządzeń cmentarnych;
- poprawę infrastruktury cmentarnej;
- utrzymanie porządku i czystości na cmentarzu.
Rozdział VIII
Przepisy porządkowe
§14
Osoby przebywające na cmentarzu zobowiązane są do ścisłego przestrzegania następujących zasad:
- Przebywanie na terenie cmentarza dozwolone jest w godzinach jego otwarcia, tj.:
- od 1 kwietnia do 2 listopada w godzinach od 7.00 do 20.00;
- od 3 listopada do 31 marca w godzinach od 7.00 do 17.00;
- Należy zachować spokój i ciszę;
- Dbać o czystość na terenie całego cmentarza, jak i w obrębie poszczególnych grobów;
- Składowanie śmieci dozwolone jest w miejscach do tego wyznaczonych, z zachowaniem segregacji;
- Każdorazowo wymaga się uzyskania zgody zarządu cmentarza na prowadzenie prac wpływających na zmianę architektury cmentarza;
- Transport elementów nagrobków oraz innych materiałów po terenie cmentarza odbywa się po uzyskaniu zezwolenia od Zarządu Cmentarza;
- Zabrania się na terenie cmentarza jazdy na rowerach oraz innych pojazdach jednośladowych;
- Za wjazd na teren cmentarza pobierana jest opłata;
§15
Pod odpowiedzialnością karną przewidywaną w trybie przepisów o postępowaniu w sprawach wykroczeń, zabrania się:
- Poruszania się pojazdami po terenie cmentarza bez zgody Zarządu Cmentarza;
- Wprowadzania na teren cmentarza psów, kotów i innych zwierząt;
- Niszczenia drzew, krzewów;
- Niszczenia pomników, nagrobków, krzyży i innych urządzeń cmentarnych;
- Przebywania w stanie wskazującym na spożycie alkoholu;
- Pozostawianie na terenie cmentarza dzieci bez opieki do lat 7.
- Prowadzenia działalności handlowej i wszelkich innych czynności naruszających powagę tego miejsca;
Zarządca nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z dewastacji lub klęsk żywiołowych.
Groby i nagrobki podlegają indywidualnemu ubezpieczeniu.
Rozdział IX
Przepisy końcowe
§16
- W sprawach nieuregulowanych niniejszym regulaminem stosuje się przepisy Kodeksu Cywilnego.
- Regulamin wchodzi w życie z dniem uchwalenia przez Radę Parafialną
- Regulamin wywiesza się na tablicy ogłoszeń umieszczonej na cmentarzu parafialnym.