Regulamin Cmentarza Parafialnego w Krzynowłodze Wielkiej
§ 1. Przepisy ogólne
1) Właścicielem Cmentarza Parafialnego w Krzynowłodze Wielkiej jest Parafia Rzymskokatolicka pw. Wszystkich Świętych (Krzynowłoga Wielka 30, 06-330 Chorzele).
2) Czynności administracyjne wykonuje Zarządca Cmentarza Parafii – Proboszcz Parafii, działający w imieniu i na rzecz Parafii.
3) Dokumentację Cmentarza i sprawy związane z pochówkiem prowadzi Kancelaria Parafialna.
4) Wszelkie sprawy związane z Cmentarzem załatwiane są w Kancelarii Parafialnej.
5) Parafia jest właścicielem gruntów, drzewostanu i grobów, jako ściśle związanych z gruntem i wszystkich urządzeń znajdujących się na cmentarzu. Za właścicieli nagrobków uważa się dysponentów grobów.
§ 2. Postanowienia porządkowe
1) Osoby przebywające na terenie cmentarza zobowiązane są do poszanowania świętości miejsca, zachowania ciszy i szacunku należnego osobom zmarłym.
2) Na terenie cmentarza zakazuje się:
a) Zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca.
b) Zaśmiecania terenu.
c) Wprowadzania zwierząt.
d) Niszczenia zieleni, nagrobków i urządzeń cmentarnych.
e) Samodzielnego dokonywania prac kamieniarskich lub budowlanych nagrobków bez wcześniejszego dokonania ustaleń z Zarządcą Cmentarza.
f) Wjeżdżania pojazdami mechanicznymi bez zgody Zarządcy Cmentarza.
g) Pozostawiania na cmentarzu lub w jego obrębie materiałów budowlanych i innych materiałów (np. ziemia wydobyta z grobów przy okazji budowy czy remontu pomnika).
3) Prace budowlane i remontowe na cmentarzu należy wykonywać zgodnie z zezwoleniem, które określa ich zakres.
4) Prace remontowe mogą odbywać się wyłącznie w dni powszednie od godziny 8.00 do 17.00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy i świąt kościelnych. Nie mogą być wykonywane w niedziele i w okresie od 27 października do 4 listopada.
5) Wykonanie prac remontowych i budowlanych nie może zakłócać spokoju i powagi miejsca oraz kolidować z trwającymi ceremoniami pogrzebowymi.
6) Należy uzyskać pisemną zgodę Zarządcy Cmentarza na następujące czynności na cmentarzu:
a. ekshumacja bądź przeniesienie zwłok do innego grobu;
b. budowa nowego pomnika;
c. remont pomnika;
d. kładzenie chodnika;
e. sadzenie drzew i krzewów.
7) Zezwolenie na prace budowlane traci swoją moc po upływie sześciu miesięcy od daty jego wydania.
8) W czasie wykonywanych prac na cmentarzu wykonawca powinien mieć ze sobą zezwolenie, do wglądu dla kompetentnej sprawdzającej osoby.
9) Odpady i śmieci mogą być składowane jedynie w wyznaczonych do tego celu miejscach.
10) Wykonawca prac jest zobowiązany do naprawienia wszelkich szkód, powstałych w wyniku wykonywania prac.
11) Zarządca nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z dewastacji lub klęsk żywiołowych. Groby podlegają indywidualnemu ubezpieczeniu.
12) Zabrania się przygotowywania, mieszania i składowania zaprawy betonowej bezpośrednio na alejkach cmentarnych, bez zabezpieczeń. Materiały sypkie wolno składować wyłącznie na wyłożonych foliach budowlanych (plandekach). Przygotowywanie zapraw murarskich może odbywać się tylko w specjalnych pojemnikach.
13) Nadmiar ziemi, gruzu, pochodzący z prac kamieniarsko-budowlanych musi być wywieziony poza teren Cmentarza przez firmę wykonującą roboty.
14) Osoba, która uzyskała zgodę na remont lub rozbiórkę nagrobka, zobowiązana jest wywieźć z Cmentarza pozostały gruz. Należy także uporządkować po remoncie teren wokół grobu.
15) Zabrania się wrzucania gruzu i odpadów po robotach kamieniarsko-budowlanych do pojemników ustawionych na cmentarzu lub w bezpośrednim jego sąsiedztwie.
16) Osoba podejmująca czynności w zakresie dysponowania grobem winna udokumentować swoje prawo do tego poprzez złożenie niezbędnych dokumentów i oświadczeń.
17) Wszelkie konsekwencje prawne, związane ze złożeniem przez dysponenta nieprawdziwych lub niekompletnych dokumentów oraz decyzjami dysponenta naruszającymi dobra osobiste innych osób, ponosi dysponent.
18) Do dysponowania wolnym miejscem w grobie uprawnieni są członkowie rodziny zmarłego spoczywającego w tym grobie według podanej kolejności:
a. pozostały(a) małżonek(ka);
b. krewni zstępni (dzieci, wnuki itd.);
c. krewni wstępni (rodzice, dziadkowie itd.);
d. krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa;
e. powinowaci w linii prostej do 1 stopnia.
19) Z wyżej wymienionych osób według podanej kolejności ustala się tylko jedną osobę, która będzie dysponować prawem do grobu.
20) Posiadanie prawa, o którym mowa w ust. 1, nie upoważnia do odstępowania miejsca osobom innym niż wymienionym w tym ustępie.
21) Prawo do grobu nie podlega przekazaniu na rzecz innych osób z pominięciem kolejności wymienionej w ust. 1.
22) Prawo do grobu nie podlega przepisom o dziedziczeniu.
23) Każda zmiana dysponenta grobu lub miejsca zarezerwowanego winna być uzgodniona w kancelarii parafialnej i potwierdzona na piśmie.
24) Dysponentem nowo wybudowanego grobu jest osoba, która złożyła stosowne oświadczenie w kancelarii parafialnej.
25) W przypadku braku dysponenta decyzje dotyczące grobu podejmuje Zarządca Cmentarza.
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz.U. z 2008 r., nr 48, poz. 284):
26) Grób ziemny stanowi dół w ziemi, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę i zasypuje wydobytą z tego grobu ziemią;
Groby ziemne powinny mieć następujące minimalne wymiary:
a) pojedyncze, w których składa się trumnę ze zwłokami dziecka do lat 6: długość 1,2 m, szerokość 0,6 m, głębokość 1,2 m;
b) pozostałe pojedyncze, w których składa się trumnę ze zwłokami: długość 2,0 m, szerokość 1,0 m, głębokość 1,7 m;
c) pojedyncze, w których składa się urnę: długość 0,5 m, szerokość 0,5 m, głębokość 0,7 m.
27) Grób murowany stanowi dół, w którym boki są murowane do poziomu gruntu, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę, nad którymi wykonane jest sklepienie;
Groby murowane powinny mieć następujące minimalne wymiary:
a) pojedyncze, w których składa się trumnę ze zwłokami: długość 2,2 m, szerokość 0,8 m, głębokość 0,8 m;
b) pojedyncze, w których składa się urnę: długość 0,5 m, szerokość 0,5 m, głębokość 0,7 m.
c) Groby murowane wielournowe, w których składa się urny, powinny mieć wymiary nieprzekraczające wymiaru grobu murowanego pojedynczego, określonego w ust. 2 pkt 1.
d) Nad każdą trumną składaną w grobie murowanym powinno być założone sklepienie.
e) Nad ostatnim sklepieniem grobu murowanego przeznaczonego do składania trumien wykonuje się podmurówkę dla warstwy sanitarnej ziemi, jako izolację, o grubości co najmniej 0,3 m od sklepienia do poziomu ziemi.
28) Grób rodzinny stanowi grób przeznaczony do składania dwóch lub więcej trumien ze zwłokami lub urn;
29) Miejsce grzebalne, to miejsce wyznaczone przez Zarządcę Cmentarza do urządzenia grobu.
30) Pomiędzy grobami powinno być zapewnione przejście o szerokości co najmniej 0,5 m. Przejścia między grobami mogą być zagospodarowane wyłącznie za zgodą Zarządcy Cmentarza oraz na warunkach przez niego określonych.
31) Na grobach można ustawiać nagrobki o wymiarach nieprzekraczających granic powierzchni grobu albo usypywać ziemię w postaci pagórka nad grobem.
32) Szczątki zwłok wydobyte przy kopaniu grobu należy chować w tym samym miejscu, w którym zostały znalezione.
33) Groby oraz place pod groby nie mogą być przedmiotem obrotu prywatnego.
34) W przypadku zrzeczenia się praw do grobu lub placu Zarządca Cmentarza podejmuje decyzję o dalszym przeznaczeniu grobu lub placu.
35) Ekshumacja zwłok i szczątków może być dokonana:
a) na umotywowaną prośbę osób uprawnionych do pochowania zwłok – za zezwoleniem inspektora sanitarnego zgodnie z obowiązującymi zasadami;
b) na zarządzenie prokuratora lub sądu;
36) Grobowce na wolnym placu winny być wybudowane w ciągu 12 miesięcy od przydzielenia miejsca. W przypadku przekroczenia tego terminu miejsce przechodzi do ponownej dyspozycji Zarządcy Cmentarza.
37) Przyjęcie zwłok do pochowania na Cmentarzu następuje po przedstawieniu wymaganych dokumentów, w tym odpisu karty zgonu.
38) W wypadku przyjęcia do pochowania zwłok osoby zmarłej poza granicami kraju, wszelkie dokumenty niezbędne do pochowania, a wystawione w języku innego państwa, winny być przedłożone z wierzytelnym tłumaczeniem na język polski.
§ 3. Opłaty
1) Na Cmentarzu Parafialnym obowiązują opłaty, które są przeznaczone na utrzymanie cmentarza oraz inwestycje cmentarne, a w szczególności na pokrycie kosztów funkcjonowania cmentarza jak koszty: wywozu i składowania śmieci, utrzymania porządku na Cmentarzu, itp.
Opłaty są pobierane z tytułu:
a) Stawiania nowego pomnika lub wymiany starego pomnika;
b) Wywozu śmieci.
2) Zarządca Cmentarza Parafii potwierdza pobranie opłaty odpowiednim dokumentem.
§ 4. Postanowienia końcowe
1) Niniejszy regulamin wchodzi w życie w dniu ogłoszenia, tj. 30 października 2024 r.
2) Regulamin publikuje się na stronie internetowej Parafii i jest do wglądu dla osób zainteresowanych w Kancelarii Parafialnej.
3) W sprawach nieuregulowanych Regulaminem stosuje się przepisy ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych, Kodeksu Cywilnego oraz przepisy wykonawcze do wymienionych ustaw.