Regulamin Cmentarza Parafialnego w Krzynowłodze Wielkiej 

 

§ 1. Przepisy ogólne

1)     Właścicielem Cmentarza Parafialnego w Krzynowłodze Wielkiej jest Parafia Rzymskokatolicka pw. Wszystkich Świętych (Krzynowłoga Wielka 30, 06-330 Chorzele).

2)     Czynności administracyjne wykonuje Zarządca Cmentarza Parafii – Proboszcz Parafii, działający w imieniu i na rzecz Parafii.

3)     Dokumentację Cmentarza i sprawy związane z pochówkiem prowadzi Kancelaria Parafialna.

4)     Wszelkie sprawy związane z Cmentarzem załatwiane są w Kancelarii Parafialnej.

5)     Parafia jest właścicielem gruntów, drzewostanu i grobów, jako ściśle związanych z gruntem i wszystkich urządzeń znajdujących się na cmentarzu. Za właścicieli nagrobków uważa się dysponentów grobów.

 

§ 2. Postanowienia porządkowe

1)     Osoby przebywające na terenie cmentarza zobowiązane są do poszanowania świętości miejsca, zachowania ciszy i szacunku należnego osobom zmarłym.

2)     Na terenie cmentarza zakazuje się:

a)     Zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca.

b)     Zaśmiecania terenu.

c)     Wprowadzania zwierząt.

d)     Niszczenia zieleni, nagrobków i urządzeń cmentarnych.

e)     Samodzielnego dokonywania prac kamieniarskich lub budowlanych nagrobków bez wcześniejszego dokonania ustaleń z Zarządcą Cmentarza.

f)      Wjeżdżania pojazdami mechanicznymi bez zgody Zarządcy Cmentarza.

g)     Pozostawiania na cmentarzu lub w jego obrębie materiałów budowlanych i innych materiałów (np. ziemia wydobyta z grobów przy okazji budowy czy remontu pomnika). 

 

3)     Prace budowlane i remontowe na cmentarzu należy wykonywać zgodnie z zezwoleniem, które określa ich zakres.

4)     Prace remontowe mogą odbywać się wyłącznie w dni powszednie od godziny 8.00 do 17.00, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy i świąt kościelnych. Nie mogą być wykonywane w niedziele i w okresie od 27 października do 4 listopada.

5)     Wykonanie prac remontowych i budowlanych nie może zakłócać spokoju i powagi miejsca oraz kolidować z trwającymi ceremoniami pogrzebowymi.

6)     Należy uzyskać pisemną zgodę Zarządcy Cmentarza na następujące czynności na cmentarzu:

a.      ekshumacja bądź przeniesienie zwłok do innego grobu;

b.     budowa nowego pomnika;

c.      remont pomnika;

d.     kładzenie chodnika;

e.      sadzenie drzew i krzewów.

 

7)     Zezwolenie na prace budowlane traci swoją moc po upływie sześciu miesięcy od daty jego wydania.

8)     W czasie wykonywanych prac na cmentarzu wykonawca powinien mieć ze sobą zezwolenie, do wglądu dla kompetentnej sprawdzającej osoby.

9)     Odpady i śmieci mogą być składowane jedynie w wyznaczonych do tego celu miejscach.

10) Wykonawca prac jest zobowiązany do naprawienia wszelkich szkód, powstałych w wyniku wykonywania prac.

11) Zarządca nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z dewastacji lub klęsk żywiołowych. Groby podlegają indywidualnemu ubezpieczeniu.

12) Zabrania się przygotowywania, mieszania i składowania zaprawy betonowej bezpośrednio na alejkach cmentarnych, bez zabezpieczeń. Materiały sypkie wolno składować wyłącznie na wyłożonych foliach budowlanych (plandekach). Przygotowywanie zapraw murarskich może odbywać się tylko w specjalnych pojemnikach.

13) Nadmiar ziemi, gruzu, pochodzący z prac kamieniarsko-budowlanych musi być wywieziony poza teren Cmentarza przez firmę wykonującą roboty.

14) Osoba, która uzyskała zgodę na remont lub rozbiórkę nagrobka, zobowiązana jest wywieźć z Cmentarza pozostały gruz. Należy także uporządkować po remoncie teren wokół grobu.

15) Zabrania się wrzucania gruzu i odpadów po robotach kamieniarsko-budowlanych do pojemników ustawionych na cmentarzu lub w bezpośrednim jego sąsiedztwie.

 

16) Osoba podejmująca czynności w zakresie dysponowania grobem winna udokumentować swoje prawo do tego poprzez złożenie niezbędnych dokumentów i oświadczeń.

17) Wszelkie konsekwencje prawne, związane ze złożeniem przez dysponenta nieprawdziwych lub niekompletnych dokumentów oraz decyzjami dysponenta naruszającymi dobra osobiste innych osób, ponosi dysponent.

 

18) Do dysponowania wolnym miejscem w grobie uprawnieni są członkowie rodziny zmarłego spoczywającego w tym grobie według podanej kolejności:

a.      pozostały(a) małżonek(ka);

b.     krewni zstępni (dzieci, wnuki itd.);

c.      krewni wstępni (rodzice, dziadkowie itd.);

d.     krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa;

e.      powinowaci w linii prostej do 1 stopnia.

19) Z wyżej wymienionych osób według podanej kolejności ustala się tylko jedną osobę, która będzie dysponować prawem do grobu.

20) Posiadanie prawa, o którym mowa w ust. 1, nie upoważnia do odstępowania miejsca osobom innym niż wymienionym w tym ustępie.

21) Prawo do grobu nie podlega przekazaniu na rzecz innych osób z pominięciem kolejności wymienionej w ust. 1.

22) Prawo do grobu nie podlega przepisom o dziedziczeniu.

23) Każda zmiana dysponenta grobu lub miejsca zarezerwowanego winna być uzgodniona w kancelarii parafialnej i potwierdzona na piśmie.

24) Dysponentem nowo wybudowanego grobu jest osoba, która złożyła stosowne oświadczenie w kancelarii parafialnej. 

25) W przypadku braku dysponenta decyzje dotyczące grobu podejmuje Zarządca Cmentarza.

 

Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz.U. z 2008 r., nr 48, poz. 284):

26) Grób ziemny stanowi dół w ziemi, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę i zasypuje wydobytą z tego grobu ziemią;

Groby ziemne powinny mieć następujące minimalne wymiary:

a) pojedyncze, w których składa się trumnę ze zwłokami dziecka do lat 6: długość 1,2 m, szerokość 0,6 m, głębokość 1,2 m;

b) pozostałe pojedyncze, w których składa się trumnę ze zwłokami: długość 2,0 m, szerokość 1,0 m, głębokość 1,7 m;

c) pojedyncze, w których składa się urnę: długość 0,5 m, szerokość 0,5 m, głębokość 0,7 m.

 

27) Grób murowany stanowi dół, w którym boki są murowane do poziomu gruntu, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę, nad którymi wykonane jest sklepienie;

Groby murowane powinny mieć następujące minimalne wymiary:

a) pojedyncze, w których składa się trumnę ze zwłokami: długość 2,2 m, szerokość 0,8 m, głębokość 0,8 m;

b) pojedyncze, w których składa się urnę: długość 0,5 m, szerokość 0,5 m, głębokość 0,7 m.

c) Groby murowane wielournowe, w których składa się urny, powinny mieć wymiary nieprzekraczające wymiaru grobu murowanego pojedynczego, określonego w ust. 2 pkt 1.

d) Nad każdą trumną składaną w grobie murowanym powinno być założone sklepienie.

e) Nad ostatnim sklepieniem grobu murowanego przeznaczonego do składania trumien wykonuje się podmurówkę dla warstwy sanitarnej ziemi, jako izolację, o grubości co najmniej 0,3 m od sklepienia do poziomu ziemi.

 

28) Grób rodzinny stanowi grób przeznaczony do składania dwóch lub więcej trumien ze zwłokami lub urn;

 

29) Miejsce grzebalne, to miejsce wyznaczone przez Zarządcę Cmentarza do urządzenia grobu. 

 

30) Pomiędzy grobami powinno być zapewnione przejście o szerokości co najmniej 0,5 m. Przejścia między grobami mogą być zagospodarowane wyłącznie za zgodą Zarządcy Cmentarza oraz na warunkach przez niego określonych. 

 

31) Na grobach można ustawiać nagrobki o wymiarach nieprzekraczających granic powierzchni grobu albo usypywać ziemię w postaci pagórka nad grobem. 

 

32) Szczątki zwłok wydobyte przy kopaniu grobu należy chować w tym samym miejscu, w którym zostały znalezione. 

 

33) Groby oraz place pod groby nie mogą być przedmiotem obrotu prywatnego. 

 

34) W przypadku zrzeczenia się praw do grobu lub placu Zarządca Cmentarza podejmuje decyzję o dalszym przeznaczeniu grobu lub placu.

 

35) Ekshumacja zwłok i szczątków może być dokonana:

a)     na umotywowaną prośbę osób uprawnionych do pochowania zwłok – za zezwoleniem inspektora sanitarnego zgodnie z obowiązującymi zasadami;

b)     na zarządzenie prokuratora lub sądu;

 

36)  Grobowce na wolnym placu winny być wybudowane w ciągu 12 miesięcy od przydzielenia miejsca. W przypadku przekroczenia tego terminu miejsce przechodzi do ponownej dyspozycji Zarządcy Cmentarza. 

 

37) Przyjęcie zwłok do pochowania na Cmentarzu następuje po przedstawieniu wymaganych dokumentów, w tym odpisu karty zgonu.

38) W wypadku przyjęcia do pochowania zwłok osoby zmarłej poza granicami kraju, wszelkie dokumenty niezbędne do pochowania, a wystawione w języku innego państwa, winny być przedłożone z wierzytelnym tłumaczeniem na język polski.

 

§ 3. Opłaty

1)     Na Cmentarzu Parafialnym obowiązują opłaty, które są przeznaczone na utrzymanie cmentarza oraz inwestycje cmentarne, a w szczególności na pokrycie kosztów funkcjonowania cmentarza jak koszty: wywozu i składowania śmieci, utrzymania porządku na Cmentarzu, itp.

Opłaty są pobierane z tytułu:

a)     Stawiania nowego pomnika lub wymiany starego pomnika;

b)     Wywozu śmieci.

 

2)     Zarządca Cmentarza Parafii potwierdza pobranie opłaty odpowiednim dokumentem.

 

§ 4. Postanowienia końcowe

1)     Niniejszy regulamin wchodzi w życie w dniu ogłoszenia, tj. 30 października 2024 r.

2)     Regulamin publikuje się na stronie internetowej Parafii i jest do wglądu dla osób zainteresowanych w Kancelarii Parafialnej.

3)     W sprawach nieuregulowanych Regulaminem stosuje się przepisy ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych, Kodeksu Cywilnego oraz przepisy wykonawcze do wymienionych ustaw.