REGULAMIN CMENTARZA
Parafii Rzymskokatolickiej pw. Św. Joachima w Krzyżanowicach Na podstawie art. 2 i art. 45 ust. 1 Ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. nr 29 poz. 1542 z późn. zm.) w związku z art. 8 ust. 3 art. 23 i art. 24 Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzeczypospolitą Polską podpisanego w Warszawie dnia 28 lipca 1993 r. (Dz. U. nr 51 poz. 318) przy zachowaniu Ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych z dnia 31 stycznia 1959 r. (Dz. U. 1959 Nr 11 poz. 602) i Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz. U. 2008 Nr 48 poz. 284) stanowi się, co następuje:
§ 1. Przepisy ogólne
- Cmentarz rzymskokatolicki w Krzyżanowicach jest cmentarzem wyznaniowym Kościoła Rzymskokatolickiego, przeznaczonym do pochówku wiernych z parafii pw. Św. Joachima w Krzyżanowicach oraz parafii pw. MB Pięknej Miłości w Proszówkach i innych osób spoza Parafii, które wyrażą wolę pochowania na nim z poszanowaniem jego charakteru. Kościół Katolicki pełni na nim swą misję i sprawuje kult publiczny w granicach wyznaczonych przez prawo kościelne, a potwierdzonych przez prawo powszechne, w szczególności przez Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzeczypospolitą Polską.
- Właścicielem i Zarządcą cmentarza jest Parafia rzymskokatolicka pw. Św. Joachima w Krzyżanowicach, na której spoczywa obowiązek zachowania katolickiego charakteru cmentarza i jego utrzymania zgodnie z przeznaczeniem.
- Czynności zarządu i bieżącą administrację wykonuje Proboszcz Parafii. Do zadań tych w szczególności należy:
a) przydzielanie miejsca do urządzenia grobu,
b) obsługa pogrzebów oraz piecza nad godnym i spokojnym przebiegiem uroczystości pogrzebowych,
c) przyjmowanie opłat cmentarnych za użytkowanie miejsc grzebalnych oraz innych opłat związanych z funkcjonowaniem cmentarza,
d) prowadzenie dokumentacji cmentarza zgodnie z przepisami prawa państwowego,
e) utrzymywanie porządku,
f) konserwacja małej architektury oraz budynków gospodarczy - Środki na utrzymanie cmentarza pozyskiwane są z opłat cmentarnych, majątku parafii i innych źródeł.
- Parafia jest właścicielem gruntów, drzewostanu i grobów, jako ściśle związanych z gruntem i wszystkich urządzeń znajdujących się na terenach cmentarzy. Za właścicieli nagrobków uważa się dysponentów grobów.
- Wobec osób niestosujących się do regulaminu będą wyciągane konsekwencje prawne i administracyjne.
- Groby o wartości historycznej, archeologicznej lub artystycznej podlegają ochronie przewidzianej w ustawie o cmentarzach oraz w ustawie o ochronie dóbr kultury i nie mogą być likwidowane.
- Poza usługami pogrzebowymi pozostałe czynności związane z pogrzebem mają charakter religijny i stanowią posługę duszpasterską.
- Usługi pogrzebowe wykonuje zewnętrzna firma wybrana przez rodzinę zmarłego.
- Zarządca cmentarza może zatrudnić osobę lub podpisać umowę z firmą, która będzie pełnić funkcję administratora cmentarza. Szczegółowy zakres obowiązków będzie przedstawiony w podpisanej umowie pomiędzy Zarządcą a administratorem.
§ 2. Postanowienia porządkowe
- Na cmentarzu można przebywać od świtu do zapadnięcia zmroku(w okresie letnim od godz, 6.00 do godz. 22.00) z wyjątkiem oktawy Wszystkich Świętych i nabożeństw.
- Osoby przebywające na terenie cmentarza zobowiązane są do poszanowania świętości miejsca, zachowania ciszy i szacunku należnego osobom zmarłym oraz dbania o czystość i porządek.
- Na terenie cmentarza w szczególności niedozwolone jest:
- przebywanie po zapadnięciu zmroku poza sytuacjami omówionymi w pkt 1,
- przebywanie w stanie nietrzeźwym, spożywanie napojów alkoholowych i środków odurzających, palenie papierosów,
- wprowadzanie zwierząt,
- niszczenie zieleni,
- niszczenie lub samowolne przemieszczanie elementów małej architektury,
- wyrzucanie śmieci w miejscach niedozwolonych, wyrzucanie śmieci niepochodzących z cmentarza, wypalanie śmieci,
- prowadzenie akwizycji, umieszczanie reklam i rozkładanie wizytówek,
- zabudowanie grobu wykraczające poza powierzchnię miejsca grzebalnego, ustawianie ławek, ogrodzeń, sadzenie drzew i krzewów, utwardzanie wokół miejsc grzebalnych itp. bez zgody Zarządcy cmentarza,
- wjeżdżanie pojazdami mechanicznymi bez zgody Zarządcy cmentarza,
- handlowanie i zarobkowanie bez zgody Zarządcy cmentarza,
- usuwanie lub niszczenie tablic i napisów, które znajdują się na grobach i dotyczą osób tam pochowanych,
- zbieranie wszelkiego rodzaju roślin, sztucznych kwiatów i wiązanek, zniczy z cudzych grobów,
- chodzenie po urządzonych miejscach grzebalnych,
- samowolne wykonywanie prac budowlanych i kamieniarskich. - Usługi i prace kamieniarskie przy grobach mogą być wykonywane tylko w dni powszednie.
- Zabrania się wrzucania gruzu i odpadów po robotach kamieniarsko-budowlanych do pojemników ustawionych na cmentarzu lub w bezpośrednim jego sąsiedztwie,
- Dysponenci grobów nie mogą we własnym zakresie wykonywać sadzenia, wycinki ani innej zmiany stanu drzew i wysokich krzewów rosnących w alejach cmentarnych lub na grobach.
- Za zniszczenia i szkody powstałe w związku z działaniem sił przyrody, kradzieżą i aktami wandalizmu zarząd cmentarza nie ponosi odpowiedzialności.
- Kształt nagrobków, pomników lub grobowców, znajdujące się na nich napisy i użyta symbolika nie mogą naruszać wyznaniowego charakteru cmentarza.
- W przypadku powstania zniszczeń lub szpecących uszkodzeń pomnika dysponent grobu jest wzywany do wykonania naprawy w terminie określonym w wezwaniu. Jeżeli naprawa nie zostanie wykonana, Zarządca jest upoważniony do zlecenia rozebrania pomnika, a dysponent nie ma prawa do odszkodowania.
- Kancelaria cmentarza (znajdująca się przy kancelarii parafialnej) czynna jest we wszystkie dni robocze w godzinach wskazanych w widocznym miejscu i załatwia wszelkie sprawy związane z funkcjonowaniem cmentarza oraz pobiera opłaty.
- Zarządca cmentarza ma prawo kontroli na terenie cmentarza pojazdów i osób oraz przewożonych i przenoszonych materiałów i sprzętu
- Firmy pogrzebowe mają wolny wstęp do wszelkiej działalności na terenie Cmentarza po zgłoszeniu usługi pogrzebowej Zarządcy cmentarza.
§ 3. Rodzaje miejsc pochówku
- Na cmentarzu mogą być następujące miejsca pochówku:
a) grób ziemny stanowi dół w ziemi, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę i zasypuje wydobytą z tego grobu ziemią,
b) grób murowany stanowi dół, w którym boki są murowane do poziomu gruntu, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę, nad którymi wykonane jest sklepienie,
c) katakumby stanowią pomieszczenie z niszami w ścianie, przeznaczone do pochówku zwłok,
d) kolumbarium stanowi budowlę z niszami przeznaczonymi do składania urn. - Istnieje możliwość chowania ciał zamarłych w grobach wielopoziomowych (groby głębinowe) przy zachowaniu przepisów prawa.
§ 4. Prawo pochowania i dysponent grobu
- Zgodnie z Art. 10 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych prawo pochowania zwłok ludzkich ma najbliższa pozostała rodzina osoby zmarłej, a
mianowicie:
1) pozostały małżonek(ka);
2) krewni zstępni;
3) krewni wstępni;
4) krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa;
5) powinowaci w linii prostej do 1 stopnia. - Każdy grób powinien mieć dysponenta. Dysponent grobu w momencie dysponowania grobem oświadcza w formie pisemnej, że nie ma innych osób, które mogą sobie rościć prawa do grobu.
- Dokumentem potwierdzającym prawo do dysponowania grobem jest imienne pokwitowanie uiszczenia stosownych opłat za grób, wystawione dysponentowi przez Zarządcę cmentarza.
- W przypadku śmierci dysponenta grobu oraz w sytuacji, gdy nie został on w nim pochowany, prawo do dysponowania grobem przechodzi na osobę, która go pochowała, chyba że inna osoba przedstawi prawomocne orzeczenie sądowe, wskazujące ją jako osobę uprawnioną do dysponowania grobem.
- Dysponent grobu jest uprawniony do zrzeczenia się prawa do miejsca grzebalnego na rzecz najbliższych członków rodziny osoby zmarłej pochowanej w danym grobie. Zrzeczenia można dokonać tylko w formie pisemnej w kancelarii cmentarza, przy czym jeden egzemplarz oświadczenia woli zostaje w kancelarii, a drugi otrzymuje dysponent grobu.
§ 5. Pochówek w istniejących grobach
- Grób zwykły nie może być użyty do ponownego chowania przed upływem 20 lat. W przypadku grobu głębinowego może nastąpić „dochowanie” przed upływem 20 lat. Ponowne użycie grobu, po upływie tego okresu, nie może nastąpić, jeżeli uprawniona osoba zgłosi zastrzeżenie przeciw temu i uiści opłatę, przewidzianą w Regulaminie cmentarza za pochowanie.
- Po upływie 20 lat grób może być przeznaczony do ponownego pochówku, tzn. Zarządca cmentarza ma prawo przekazać to miejsce innej osobie, celem pochowania innego zmarłego.
- Dotychczasowe prawo do grobu wygasa od momentu i na skutek zaistnienia prawa innej osoby do pochowania zwłok w tym grobie. Jednak
dopóki Zarządca cmentarza nie rozporządził miejscem i inna osoba nie nabyła prawa do grobu w tym miejscu, można skutecznie zgłosić zastrzeżenie i uiścić opłatę, przedłużając prawo do grobu na okres 20 lat. - Zasady opisane w punktach 1-3 nie dotyczą grobów murowanych.
§ 6. Opłaty
- Zarząd cmentarza pobiera opłaty związane z zarządzaniem cmentarzem. Wpływy są przeznaczone na inwestycje cmentarne i parafialne, a w szczególności na koszty wywozu i składowania śmieci, utrzymania porządku na cmentarzu, na opłaty za wodę, energię elektryczną, ubezpieczenie cmentarza, a także na wynagrodzenia dla pracowników cmentarnych.
- Opłaty pobierane są z tytułu:
a) pokładnego,
b) prolongaty (ponowienia),
c) rezerwacji miejsca,
d) stawiania nowego pomnika lub wymiany starego pomnika
e) opłaty administracyjne za czynności Zarządcy cmentarza polegające w szczególności na:
- lokalizacji grobu
- ustaleniu prawa do grobu
- rejestracji pogrzebu lub ekshumacji w Księdze zmarłych i Księdze cmentarnej
- udostępnienie terenu cmentarza dla wykonania usługi pogrzebowej lub robót i wydaniu stosownego zezwolenia.
Pełny „Wykaz opłat” zawarty jest z załączniku do niniejszego regulaminu - W przypadku stawiania pomnika o podwójnej szerokości (grób dwuosobowy)na grobie jednoosobowym, oprócz opłaty za grób murowany, należy uiścić kosztrezerwacji zgodnie z zasadami opisanymi w § 9, o ile wcześniej to miejsce nie zostało zarezerwowane.
- W przypadku grobów wielopoziomowych (głębinowych) opłaty związane rezerwacją i prolongatą pobierane są jak za groby zwykłe (pojedyncze).
Pokładne zaś jest pobierane przy każdym pochówku. - Opłata za miejsce na grób o mniejszych wymiarach, przeznaczony dla dziecka do lat 6 (długość 1,2 m, szerokość 0,6 m), wynosi 50% kwoty zasadniczej.
- W przypadku pochówku szczątków osób ekshumowanych z innego cmentarza stosuje się te same opłaty, co w przypadku innych pochówków.
- Przyjmujący opłatę potwierdza ten fakt każdorazowo odpowiednim dokumentem. Pobrane opłaty będą wpłacane na konto bankowe Parafii, a wykaz pobranych opłat przedstawiany Radzie Parafialnej.
- Wysokość opłat ustala Zarządca cmentarza, w I kwartale roku kalendarzowego, po konsultacji z Parafialną Radą Ekonomiczną.
- Pobrane opłaty nie podlegają zwrotowi.
- Wysokość opłat w chwili wejścia w życie Regulaminu zawiera Załącznik nr 1.
§ 7. Pokładne
- Pokładne to opłata składana właścicielowi cmentarza w chwili powstania nowego grobu lub użycia miejsca w grobie głębinowym i grobie murowanym, przyznająca prawo do użytkowania tego miejsca przez okras 20 lat, w tym także do stawiania nagrobków za zgodą Zarządcy cmentarza.
- W przypadku grzebania ciała jednej osoby i wyrażenia chęci zarezerwowania miejsca obok na pochowanie w przyszłości (np. współmałżonka) wraz z pokładnym należy pokryć koszt rezerwacji miejsca na zasadach podanych w § 9.
§ 8. Prolongata (ponowienie)
- Prolongata to ponowna opłata za prawo do użytkowania miejsca na cmentarzu, składana właścicielowi cmentarza po upływie 20 lat od dnia pochówku w danym miejscu.
- Minimalny okres prolongaty wynosi 20 lat. Istnieje możliwość ponawiania prolongat po upływie poprzedniego okresu.
- Ponowne opłacenie istniejącego grobu zapewnia jego dalsze istnienie, lecz nie stanowi wyłącznej podstawy do dysponowania nim przez osobę opłacającą.
- Wysokość prolongaty jest równy wysokości pokładnego za pochówek.
§ 9. Rezerwacja miejsca na cmentarzu
- Istnieje możliwość rezerwacji miejsca na cmentarzu.
- Minimalny okres rezerwacji wynosi 10 lat.
- Wysokość opłaty za rezerwację miejsca na cmentarzu jest równa wysokości 50% pokładnego.
- Przy pochówku osoby, która ma miejsce zarezerwowane, pobiera się pokładne za 20 lat, odliczając kwotę należną za lata, które jeszcze nie upłynęły, a już zostały opłacone przy rezerwacji miejsca.
§ 10. Opłata za grób murowany
- Wysokość opłaty za miejsce, na którym będzie stawiany grób murowany, wynosi pięciokrotność pokładnego dla grobu ziemnego. Opłacając pokładne za grób murowany, dysponent zawiera z Zarządcą cmentarza prawo do tzw. wieczystego użytkowania, czyli na okres 99 lat.
- Prolongata użytkowania grobu murowanego powinna być dokonana po 99 latach od jego powstania. Jej wysokość jest równa pięciokrotności pokładnego dla grobu ziemnego.
§ 11. Likwidacja grobu
- Groby mogą być likwidowane na wniosek dysponenta grobu po 20 latach od ostatniego pochówku lub przez Zarządcę cmentarza w związku z wygaśnięciem terminów rezerwacji i prolongat.
- W przypadku nieuiszczenia opłaty w terminach określonych w §§ 7, 8 i 9 niniejszego Regulaminu grób kwalifikuje się do likwidacji, co jest zgodne z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
- Likwidacja grobu winna być poprzedzona informacją umieszczoną na grobie na co najmniej 12 miesięcy przed terminem jego likwidacji.
- Pomnik zdjęty z likwidowanego grobu zostaje odłożony na specjalne składowisko, gdzie w ciągu 6 miesięcy może być odebrany przez dysponenta
grobu. Po tym terminie Zarządca cmentarza może poddać go utylizacji bez prawa odszkodowania dla dysponenta grobu. - Z zakresu czynności związanych z likwidacją grobu sporządza się protokół.
§ 12. Stawianie nowych i wymiana starych pomników
- Na wszystkie prace wykonawcy powinni mieć pozwolenie wydane przez Zarządcę cmentarza. Wymagane jest przedstawienie szkicu nowego pomnika, z podaniem jego wymiarów i treści napisu, który zostanie na nim umieszczony.
- Prace prowadzone bez zezwolenia uważane są za nielegalne.
- Elementy starego pomnika należy na własny koszt usunąć z cmentarza.
- Zabrania się wrzucania tych elementów do cmentarnego śmietnika bądź ich porzucenia na terenie cmentarza lub przy cmentarzu.
§ 13. Ekshumacja
- Ekshumacja zwłok i szczątków może być dokonana przez osobę uprawnioną wyłącznie:
a) na umotywowaną prośbę osób uprawnionych do pochowania zwłok za zezwoleniem właściwego inspektora sanitarnego,
b) na zarządzenie prokuratora lub sądu. - O zamierzonej ekshumacji zawiadamia się na piśmie Zarządcę cmentarza na minimum 3 dni przed ustalonym terminem.
§ 14. Uwagi końcowe
- Wszystkie rezerwacje, pokładne i prolongaty oraz inne ustalenia uzgodnione do chwili wejścia w życie niniejszego Regulaminu utrzymują moc.
- Zarządca wprowadza roczny okres karencji, w którym należy uregulować wszystkie opłaty za minione lata. Po okresie karencji czyli od 1 listopada
2022 r. wszystkie przepisy zawarte w tym Regulaminie będą obowiązywać , w tym prawo do dysponowania miejscem do innych pochówków, jeśli nie zostaną wniesione stosowne opłaty. - wykonawcze do wymienionych ustaw
- Regulamin został zatwierdzony przez Parafialną Radę Duszpasterską dnia 03.08.2021 r. i wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia
Zarządca Cmentarza na podstawie uchwały Rady Parafialnej
Załącznik nr 1
Wykaz opłat
1. Pokładne – 200 zł.
2. Opłata za grób murowany za 1 miejsce (1 kolumna, jeśli grób głębinowy) – 800 zł.
3. Prolongata na 20 lat – 200 zł.
4. Rezerwacja miejsca na 10 lat – 200 zł.
5. Pokładne za oddzielny grób grób dziecka do 6 roku życia – 150 zł.
6. Opłata administracyjna za czynności administracyjno-formalne – 15 zł.
Przyjęto iż powierzchnia terenu pod grób ma wymiar 225 x 125 cm