Regulamin Cmentarza Parafialnego w Kuczkach-Kolonii
- 1. Przepisy ogólne
- Właścicielem Cmentarza w Kuczkach-Kolonii jest Parafia pw. św. Józefa Oblubieńca NMP w Kuczkach; Kuczki-Kolonia 20, 26-634 Gózd.
- Czynności administracyjne wykonuje Zarządca Cmentarza Parafii – Proboszcz Parafii, działający w imieniu i na rzecz Parafii.
- Parafia jest właścicielem gruntów, drzewostanu i grobów, jako ściśle związanych z gruntem i wszystkich urządzeń znajdujących się na cmentarzu. Za właścicieli nagrobków uważa się dysponentów grobów.
- 2. Postanowienia porządkowe
- Osoby przebywające na terenie cmentarza zobowiązane są do poszanowania świętości miejsca, zachowania ciszy i szacunku należnego osobom zmarłym.
- Na terenie cmentarza zakazuje się:
- zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca;
- zaśmiecania terenu;
- wprowadzania zwierząt;
- niszczenia zieleni, nagrobków i urządzeń cmentarnych;
- samodzielnego dokonywania prac remontowych lub budowlanych nagrobków bez wcześniejszego dokonania ustaleń z Zarządcą Cmentarza;
- wjeżdżania pojazdami mechanicznymi bez zgody Zarządcy Cmentarza. - Odpady i śmieci mogą być składowane jedynie w wyznaczonym do tego celu miejscu.
- Zarządca nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z dewastacji lub klęsk żywiołowych. Groby mogą być indywidualnie ubezpieczone przez dysponenta grobu w dowolnej firmie ubezpieczeniowej.
- Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz.U. z 2008 r., nr 48, poz. 284) uznaje się iż:
- grób ziemny stanowi dół w ziemi, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę i zasypuje wydobytą z tego grobu ziemią;
- grób murowany stanowi dół, w którym boki są murowane do poziomu gruntu, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę, nad którymi wykonane jest sklepienie;
- grób rodzinny stanowi grób przeznaczony do składania dwóch lub więcej trumien ze zwłokami lub urn;
- miejsce grzebalne, to miejsce wyznaczone przez Zarząd Cmentarza do urządzenia grobu.
- 3. Groby i miejsca pochówku
- Na grobach można budować i utrzymywać nagrobki o wymiarach nieprzekraczających granic powierzchni grobu.
- Przed ustawieniem nagrobka, lub wykonaniem innej czynności budowlanej (zmiana nagrobka, ułożenie kostki wokół, itd.) należy uzyskać zgodę od Zarządcy Cmentarza i wnieść stosowną opłatę.
- Opaska betonowa grobu (kostka betonowa, płyta chodnikowa, lub inny trwały materiał budowlany) nie może przekraczać szerokości 30 cm wokół grobu.
- W przypadku niezastosowania się do wyżej wymienionych wymogów Zarządca Cmentarza może zażądać przebudowy, lub usunięcia na wyłączny koszt dysponenta grobu.
- O wolnym miejscu grzebalnym i sposobie go przeznaczenia decyduje Zarządca Cmentarza.
- 4. Dysponent grobu
- Dysponentem grobu jest najbliższa osoba zmarłego, lub osoba do tego upoważniona przez rodzinę zmarłego oraz wnosząca stosowne opłaty związanych z prawem do miejsca, na którym jest umieszczony grób (Dz.U. z 2020 r., nr 10, poz.1).
- Do pochowania zwłok lub prochów ludzkich oraz dysponowania miejscem grzebalnym uprawnieni są członkowie rodziny zmarłego lub odpowiednie instytucje w następującej kolejności:
- pozostały małżonek (-ka);
- krewni zstępni (dzieci, wnuki...);
- krewni wstępni (rodzice, dziadkowie...);
- krewni boczni do czwartego stopnia pokrewieństwa (kuzynostwo);
- w przypadku braku w/w krewnych, inni krewni;
- właściwy organ wojskowy w przypadku zmarłych wojskowych w czynnej służbie;
- właściwy organ państwowy, instytucje i organizacje społeczne w przypadku osób załużonych wobec państwa i społeczeństwa;
- osoby, które się do tego dobrowolnie zobowiążą. - Dysponent grobu jest uprawniony do podejmowania wszelkich decyzji dotyczących grobu, a w szczególności jego użycia do kolejnych pochówków, ekshumacji, utrzymania lub likwidacji.
- W przypadku, gdy dysponentem grobu są dwie, lub więcej osób, wszelkie decyzje związane z dysponowanym grobem powinny być podejmowane przez wszystkie osoby, lub przez jedną z nich, upoważnioną przez pozostałe.
- Wszelkie konsekwencje prawne związane ze złożeniem przez dysponenta grobu nieprawdziwych lub niekompletnych dokumentów oraz decyzjami dysponenta grobu naruszającymi dobra osobiste innych ponosi dysponent.
- Dysponent grobu jest zobowiązany do utrzymywania czystości i porządku miejsca grzebalnego oraz jego otoczenia.
- 5. Opłaty
- Na Cmentarzu Parafialnym obowiązują opłaty, które przeznaczone są na utrzymanie cmentarza oraz inwestycje cmentarne, a w szczególności na pokrycie kosztów funkcjonowania cmentarza jak koszty: wywozu i składowania śmieci, utrzymania porządku na cmentarzu, itp.
Opłaty są pobierane z tytułu:
- rezerwacji miejsca grzebalnego;
- udostępnienia miejsca grzebalnego;
- przedłużenia dzierżawy grobu;
- stawiania nowego nagrobka, lub wymiany starego nagrobka oraz jakichkolwiek inwestycji przeprowadzanych przez dysponenta grobu. - Wysokość wyżej wymienionych opłat aktualizowana jest każdego roku od dnia 1 listopada.
- Opłaty za pochowanie zwłok, czyli za udostępnienie miejsca grzebalnego, pobiera się na okres dwudziestoletni.
- Zarządca Cmentarza Parafialnego potwierdza każde pobranie opłaty stosownym dokumentem.
- Wniesienie opłaty przez inną osobę, niż dysponent grobu nie powoduje nabycia przez tą osobę uprawnień przysługujących dysponentowi grobu.
- Nieopłacone groby mogą być użyte do ponownego pochowania zwłok po dokonaniu wcześniejszej ich likwidacji, tj. zgodnie z zasadami określonymi w stosownej Ustawie o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz.U. z 1959 r., nr 11, poz.62).
- 6. Postanowienia końcowe
- Niniejszy regulamin wchodzi w życie w dniu ogłoszenia, tj. 1 listopada 2022 roku.
- W przypadku naruszenia postanowień niniejszego Regulaminu Zarządcy Cmentarza przysługują uprawnienia wynikające z przepisów szczególnych regulujących poszczególne rodzaje naruszeń.
- W sprawach nieuregulowanych Regulaminem stosuje się przepisy ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych, Kodeksu Cywilnego oraz przepisy wykonawcze do wymienionych ustaw.