Regulamin cmentarza parafii św. Trójcy w Lipsku
Kościół zawsze uważał cmentarze, grobowce, jak i poszczególne mogiły, gdzie spoczywają ciała zmarłych za miejsca święte.
Prawo kanoniczne określa: miejscami świętymi są te, które przez poświęcenie lub błogosławieństwo, dokonane według przepisów ksiąg liturgicznych, przeznacza się do kultu Bożego lub na grzebanie wiernych.
Cmentarz jest miejscem ciszy, modlitwy i zadumy, należy więc zachować spokój i uszanować jego świętość.
-
Cmentarz w Lipsku jest własnością Parafii Świętej Trójcy.
-
Administratorem cmentarza jest Ksiądz Proboszcz, który zarządza nim samodzielnie lub przez swojego pełnomocnika, którym jest grabarz. Grabarz wyznacza miejsce na pochówek i określa usytuowanie budowanego grobowca.
- Na cmentarzu w wyznaczonych przez grabarza miejscach grzbalnych można pochować parafian, jak również tych, którzy takie prawo posiadają.
- Bez zgody administratora nie można prowadzić jakichkolwiek prac budowlanych oraz wycinki drzew i krzewów ozdobnych
- Wszelkie prace budowlane i remontowe na terenie cmentarza, wykonywane przez podmioty gospodarcze i osoby fizyczne, wymagają zezwolenia, oraz posiadania pisemnej zgody na jej wykonanie wydaną przez Kancelarię Parafialną. Należy zadbać o uprzątnięcie miejsca po wykonanych pracach. Za zniszczenia powstałe w wyniku prac odpowiada wykonawca.
- Żaden zakład kamieniarski nie może rozpoczynać pracy budowlanej bez pisemnej zgody administracji cmentarza okazanej przez osobę zlecającą ową pracę.
- Likwidacja grobu oraz wywiezienie starego pomnika lub ziemni z wykopanej mogiły należy do obowiązków rodziny i zakładu kamieniarskiego.
- Ustawienie nagrobków, tablic, ławek, sadzenie drzew i krzewów, ustawianie ogrodzeń oraz innych elementów małej architektury itp. może nastąpić tylko po wcześniejszym uzgodnieniu z zarządcą cmentarza.
- Wjazd na teren cmentarza pojazdami mechanicznymi jest zabroniony z wyjątkiem pojazdów powiadających zezwolenie.
- Na cmentarzu można zarezerwować miejsce na przyszły pochówek po uprzednim opłaceniu miejsca.
- Przez opłatę rezerwacyjną nie nabiera się praw własności do opłaconego miejsca, a jedynie staje się jego użytkownikiem na 20 lat.
- Jeżeli po 20 latach użytkownik nie dokona dalszego przedłużenia dzierżawy przez złożenie stosownej opłaty, to administrator cmentarza traktuje to jako rezygnację z dalszego użytkowania.
- Dokumentem potwierdzającym prawo do dzierżawy grobu jest pisemna zgoda Księdza Proboszcza.
- Czas 20 lat upływa od daty wykipienia miejsca na cmentarzu lub daty ostatniego pochówku w tym grobie.
- Parafia nie ponosi odpowiedzialności prawnej i finansowej za straty powstałe w wyniku niesolidnego wykonania grobowca, działań atmosferycznych lub zniszczenia na wskutek działania innych osób.
- Do kontenerów można wrzucać śmieci pochodzące tylko z cmentarza. Śmieci segregujemy. Wprowadza się opłatę śmieciową od grobu – 20zł rocznie, którą należy uiścić w kancelarii parafialnej.
- Niniejszy regulamin obowiązuje od 1 stycznia 2022 roku.
Regulamin opracowano na podstawie przepisów prawa cmentarnego / Dz. U. 1972 nr 47 p. 298 i 299 / oraz Kodeksu Prawa Kanonicznego i Statutów Diecezji Radomskiej
Administracja cmentarza: Lipsko, ul Kilińskiego 13