REGULAMIN CMENTARZA RZYMSKOKATOLICKIEGO
PRZY UL. WŁOSTOWICKIEJ W PUŁAWACH, ZARZĄDZANEGO PRZEZ PARAFIĘ ŚW. JÓZEFA W PUŁAWACH
Cmentarze są świętymi miejscami spoczynku osób zmarłych oraz modlitwy, dlatego Kościół otacza je szczególną troską.
Celem zapewnienia należnej czci zmarłym oraz dla porządku i utrzymania właściwego stanu estetycznego, powierza się te cmentarze wraz z ich urządzeniami szczególnej dbałości osób wykonujących na ich terenach prace i odwiedzających groby swoich bliskich oraz zaleca się stosowanie poniższego regulaminu.
Rozdział 1
Przepisy ogólne
- Puławski cmentarz rzymskokatolicki przy ul. Włostowickiej jest zarządzany przez Parafię św. Józefa w Puławach.
- Przepisy niniejszego Regulaminu są zgodne z ustawą o cmentarzach i chowaniu zmarłych z dnia 31 stycznia 1959 r., oraz Rozporządzeniem Ministrów Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Zdrowia i Opieki Społecznej w sprawie urządzania cmentarzy, prowadzenia ksiąg cmentarnych oraz chowania zmarłych z dnia 20 października 1972 r., wraz z późniejszymi zmianami.
- Regulamin rozróżnia trzy zasadnicze rodzaje usług, świadczonych na terenach cmentarzy:
- usługi cmentarne (zarządzanie cmentarzem),
- usługi pogrzebowe,
- usługi kamieniarskie.
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- zarządzaniu cmentarzem – rozumie się przez to usługi cmentarne, do których należy:
przyjmowanie zwłok do pochowania i zawieranie umów na używanie grobu, przyjmowanie opłat cmentarnych, prowadzenie przewidzianej prawem ewidencji i dokumentacji, utrzymanie porządku, kopanie, murowanie i zasypywanie grobów, ekshumacje, obsługa uroczystości pogrzebowych i piecza nad ich godnym przebiegiem, troska o bezpieczeństwo osób i mienia, wykonywanie wszelkich prac związanych z ogrodzeniem, zagospodarowaniem i utrzymaniem terenu cmentarza, które to czynności należą do kompetencji Zarządcy. - usługach pogrzebowych – rozumie się przez to eksportację zwłok z miejsca zgonu do miejsca przechowywania, przewóz zwłok w kraju i na trasach międzynarodowych, przechowywanie zwłok, przygotowanie zwłok do pogrzebu, transport zwłok do miejsca grzebania i obsługa, załatwianie wszelkich spraw związanych z pochówkiem (odbiór karty zgonu, zakup miejsca, uzgadnianie terminu pogrzebu), sprzedaż trumien, urn, tablic, kwiatów, klepsydr i innych akcesoriów.
- usługach kamieniarskich – rozumie się przez to wykonywanie wszelkich czynności związanych z montażem, demontażem lub naprawą nagrobka i opaski wokół nagrobka.
- dysponencie grobu – rozumie się przez to osobę, która ma zawartą z Zarządcą umowę na używanie grobu, w imieniu i za zgodą wszystkich osób posiadających do niego prawo.
- prawie do grobu – rozumie się przez to określenie zakresu, czyli przedmiotu osobistych i materialnych uprawnień najbliższej rodziny do miejsca pochowania bliskiej osoby. Obejmuje to w szczególności dochowanie, modlitwę, dekorowanie grobu, ekshumację, postawienie nagrobka i inne czynności z tym związane.
- prawie do pochowania – rozumie się przez to określenie podmiotów w porządku określonym przez art. 10 ust. o cmentarzach i chowaniu zmarłych, posiadających uprawnienia do pochówku i w konsekwencji do miejsca pochowania osoby bliskiej.
- grobie murowanym – rozumie się przez to dół, w którym boki są murowane a nad trumną wykonuje się sklepienie.
- grobie ziemnym – rozumie się przez to dół, w którym chowa się trumnę ze zwłokami i zasypuje ziemią wydobytą z tego dołu.
- grobie urnowym – rozumie się przez to rodzaj grobu murowanego o określonych wymiarach.
- zarządzaniu cmentarzem – rozumie się przez to usługi cmentarne, do których należy:
- Kościół jest właścicielem gruntów, drzewostanu i grobów, jako ściśle związanych z gruntem i wszystkich urządzeń znajdujących się na terenach cmentarzy. Za właścicieli nagrobków, w tym opasek, uważa się dysponentów grobów.
- Zarządca wykonuje usługi cmentarne na podstawie niniejszego regulaminu stosując określone procedury, cenniki i formularze pism oraz zawiera stosowne umowy z innymi podmiotami. Powyżej określone dokumenty stanowią załączniki do regulaminu.
- Wobec osób nie stosujących się do regulaminu będą wyciągane konsekwencje prawne i administracyjne.
Rozdział 2
Przepisy porządkowe
- Osoby przebywające na terenie cmentarza obowiązane są do zachowania ciszy, powagi i szacunku należnego zmarłym, dbania o porządek i czystość na odwiedzanych grobach i na terenie całego cmentarza.
- Wszelkie prace przy grobach (w szczególności, stawianie nagrobków, wykonanie opasek wokół nagrobków), które wpływają na kształt architektury cmentarza winny być wykonywane za wiedzą i zgodą kancelarii Parafii św. Józefa w Puławach.
- Wykonywanie opasek wokół nagrobków dozwolone jest jedynie za zgodą Zarządcy Cmentarza.
- Niedozwolone jest na terenie cmentarza:
- deptanie po grobach,
- przebywanie osób w stanie nietrzeźwym,
- palenie papierosów,
- niszczenie zieleni i pojemników na śmieci,
- wyrzucanie śmieci w miejscach do tego nie przeznaczonych,
- wypalanie śmieci,
- wprowadzanie psów i innych zwierząt,
- jeżdżenie rowerem,
- ustawianie ławek, ogrodzeń itp., sadzenie drzew i krzewów. Postawione dotychczas ławki i nasadzone drzewa i krzewy mogą być usunięte przez pracowników Zarządcy.
- handlowanie i zarobkowanie w inny sposób bez zgody Zarządcy,
- wjeżdżanie pojazdami mechanicznymi bez zgody Zarządcy,
- Krzyże mogą być ustawiane wyłącznie na mogiłach (umocowane trwale). Symbole religijne i inne elementy nagrobków ustawione na przejściach lub położone na mogiłach (nietrwale), mogą być usunięte przez pracowników Zarządcy.
- Miejsca grzebalne podlegają opłatom prolongacyjnym, oraz za użytkowanie zgodnie z cennikiem.
- Cmentarze są zamykane w godzinach nocnych, przebywanie na cmentarzach poza godzinami ich otwarcia jest zabronione.
- Proboszcz Parafii przyjmuje interesantów w terminach wyznaczonych przez Kancelarię Parafialną.
- Kancelaria cmentarza czynna jest w dni robocze w wyznaczonych godzinach.
Rozdział 3
Organizacja uroczystości pogrzebowych
- Liturgia pogrzebu w obrządku rzymskokatolickim obejmuje nabożeństwo w kościele, procesję do grobu i złożenie ciała w grobie. Zarządca jest zobowiązany do przygotowania wszystkiego, co służy kapłanowi i rodzinie do godnego sprawowania liturgii pogrzebowej, a w szczególności: miejsca pochówku, kościoła, sprzętów liturgicznych, ludzi obsługujących liturgię w kościele, w procesji do i przy grobie.
- Organizacja pogrzebów innych wyznań odbywa się zgodnie z indywidualnymi ustaleniami pomiędzy Kościołami a Kurią Metropolitalną w Lublinie. Na terenie cmentarza rzymskokatolickiego nie organizuje się pogrzebów świeckich.
- Przyjęcie zmarłego do pogrzebu odbywa się na wniosek osoby uprawnionej do pochowania ( art. 10. ust. o cm. o chow. zm.) i po:
- udokumentowaniu prawa do grobu,
- złożeniu w kancelarii cmentarza karty zgonu zarejestrowanej w USC,
- złożeniu oświadczenia, że zmarły był osobą wierzącą
- wniesieniu przewidzianych cennikiem opłat.
- Podczas liturgii pogrzebowej obowiązuje zakaz otwierania trumny (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi z dnia 7 grudnia 2001 r. – §6 pkt. 1).
- Do załatwienia formalności związanych z organizacją liturgii pogrzebu osoba uprawniona do pochowania może upoważnić inną osobę fizyczną lub prawną przez złożenie w kancelarii oświadczenia przewidzianego regulaminem.
- W trosce o godną organizację liturgii pogrzebowych Zarządca ściśle współpracuje z firmami pogrzebowymi, a warunki realizacji usług pogrzebowych na terenie cmentarza przy ul. Włostowickiej określają odrębne umowy.
- Pogrzeby są przyjmowane przez kancelarię parafialną w kolejności zgłoszeń, w wolnych godzinach od poniedziałku do soboty.
- Zezwala się na dochowywanie urn do istniejących grobów.
Rozdział 4
Prowadzenie ewidencji i dokumentacji cmentarza
- Zgłaszanie wszelkich spraw dotyczących grobów i cmentarzy odbywa się wyłącznie w kancelarii parafialnej.
- Proboszcz przekazuje zadania do wykonania pracownikowi cmentarza.
- Proboszcz przechowuje i uaktualnia dokumentację grobów:
- kartoteki grobów ( w porządku: sektor, rząd, kwatera ),
- dokumentację związaną z dysponowaniem grobami,
- archiwariusze ( wewnętrzną dokumentację czynności zlecanych przy grobach ),
- karty zgonu,
- księgę cmentarną ( zmarłych ), w formie tradycyjnej i elektronicznej,
- plansze sekcji z naniesionymi grobami.
- Dane osobowe, przechowywane i przetwarzane w zbiorze danych Zarządcy, podlegają ochronie w myśl przepisów; ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 10 maja 2018 r. Dz. U. z 2018 r. poz. 1000, Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych (RODO), oraz Dekretu ogólnego Konferencji Episkopatu Polski w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych w Kościele katolickim z dnia 13 marca 2018r..
- Gromadzone dane w systemie informatycznym, a także w formie tradycyjnej są odpowiednio zabezpieczone, w sposób uniemożliwiający ich nieuprawnione przetwarzanie zgodnie z Polityką Bezpieczeństwa Informacji obowiązującą w Parafii św. Józefa w Puławach.
- Osoba przekazując swoje dane Zarządcy, wyraża jednocześnie zgodę na ich gromadzenie i przetwarzanie w zakresie niezbędnym, dla celów zarządzania cmentarzem a osobie, której dane znajdują się w zbiorze danych Zarządcy, na każde żądanie przysługuje prawo do wglądu i uaktualnienia swoich danych.
- Odbiorcą zgromadzonych danych może być uprawniona osoba fizyczna lub prawna, która zwróci się do Zarządcy z umotywowanym pisemnym wnioskiem, zawierającym informacje dotyczące Wnioskodawcy, oraz dokładne określenie celu i zakresu wykorzystania udostępnionych danych.
- Kontakt pomiędzy dysponentami grobów i osobami uprawnionymi odbywa się jedynie za pośrednictwem kancelarii parafialnej.
- Każdy grób powinien mieć dysponenta, czyli osobę posiadającą aktualną umowę z Zarządcą na jego używanie.
- Po złożeniu podania w kancelarii cmentarza i jego akceptacji przez Proboszcza Parafii prawo do dysponowania grobem powstaje z chwilą uiszczeniu opłaty dministracyjnej.
- Prace wykonywane przy grobie, których nie zgłoszono w kancelarii cmentarza, i które nie zostały opłacone, nie zmieniają określonej w dokumentacji kwalifikacji grobu.
- Przekazanie dysponowania grobem osobom nie posiadającym prawa do pochowania może nastąpić wyłącznie w sytuacji gdy grób jest pusty.
- Grób ziemny, oraz murowany pojedynczy – jednokatakumbowy może być użyty do ponownego pochówku, gdy upłynęło 20 lat od ostatniego pochowania i nie uiszczono opłaty przedłużającej używanie grobu (art. 7 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych).
- Jeżeli grób murowany jest opuszczonym zawaliskiem i Zarządca nie ma żadnego kontaktu z rodziną to można go użyć do ponownych pochówków. Szczątki osób zmarłych z takiego grobu są składane pod nowo wybudowanym grobem.
- Wycinka, pielęgnacja i nasadzenia drzew i krzewów są przeprowadzane przez Zarządcę na prośbę dysponenta grobu, po uzyskaniu odpowiednich pozwoleń LWKZ na cmentarzu przy ul. Włostowickiej.
- Cmentarz przy ul. Włostowickiej wpisany jest do rejestru zabytków ( nr A-940- decyzja z roku 1987). Zgodnie z decyzją LWKZ wszelkie prace przy zabytkowych nagrobkach (wykonanych przed rokiem 1945) wymagają zgody, o którą wnioskodawca występuje za pośrednictwem Zarządcy.
- Tuje/żywotniki nasadzone przy grobach są usuwane na koszt wnioskodawcy.
- Uznaje się, że decyzje dysponenta grobu są składane zawsze za wiedzą i zgodą wszystkich uprawnionych ( pochowanie, ekshumacja, zmiana stanu prawnego itp.). Uprawnieni do grobu mają prawo składania zastrzeżeń od decyzji dysponenta.
- Osoby składające przed Zarządcą oświadczenia ponoszą całkowitą odpowiedzialność za ich treść. W przypadku ujawnienia i udokumentowania oświadczenia nieprawdy, zawarte umowy o dysponowanie grobem automatycznie wygasają.
Rozdział 5
Prowadzenie prac na terenie cmentarza
- Budowa i przebudowa grobu jest realizowana przez Zarządcę na prośbę dysponenta grobu.
- Ekshumacje są przeprowadzane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi z dnia 7 grudnia 2001r. oraz warunkami określonymi przez Sanepid w Puławach.
- Po ekshumacji z grobu ziemnego umowa o użytkowanie grobu automatycznie wygasa a miejsce wraca do dyspozycji Zarządcy.
- Obowiązkiem Zarządcy jest dbałość o czystość i porządek na terenie cmentarza.
- Alejki i pobocza są na bieżąco pielęgnowane.
- Drzewostan podlega okresowej pielęgnacji (wycinka drzew zagrażających, chorych, podkrzesywanie i usuwanie posuszu ).
- Tereny sekcji podlegają okresowemu sprzątaniu i usuwaniu śmieci ( pozostałości nagrobków, krzyże niezwiązane z grobami, stare ławki itp.).
- Śmieci z terenów cmentarzy są usuwane cyklicznie przez Zarządcę.
- Wykonywanie prac przy grobach przez inne podmioty odbywa się na podstawie zawartych z nimi umów oraz z poszanowaniem postanowień niniejszego regulaminu.
- Do dysponenta grobu należy dbałość o czystość i porządek przy grobie oraz stan techniczny nagrobka wraz z opaską.
Rozdział 6
Przyjmowanie opłat
- Ofiary są pobierane przez kancelarię parafialną zgodnie z aktualnym cennikiem Parafii św. Józefa w Puławach.
- Wysokość ofiar wynika z kosztów funkcjonowania i utrzymania estetyki cmentarzy.
- Ofiary nieobjęte cennikiem, odnoszące się do firm zewnętrznych określają oddzielne umowy.
- Kancelaria parafialna pobierając ofiary zawsze wystawia Dowód Wpłaty.
- W przypadku określonym w Rozdziale 4 pkt 19 uiszczone opłaty nie podlegają zwrotowi.
Rozdział 7
Firmy zewnętrzne
(zasady wykonywania usług na terenie cmentarza
przez inne podmioty)
- Wykonywanie wszelkich prac na terenach cmentarzy (w szczególności usługi kamieniarskie, pogrzebowe, prace porządkowe i pielęgnacyjne przy zieleni i nagrobkach,) przez inne podmioty, wymaga zawarcia odpowiedniej umowy z Zarządcą.
- Podmioty, które nie mają zawartych stałych umów zobowiązane są do uzyskania od Zarządcy jednorazowego pozwolenia na wykonanie usługi.
- Wszyscy Wykonawcy mają prawo do świadczenia usług na jednakowych warunkach.
- Od Wykonawców oczekuje się przestrzegania umów i wykonywania usług o najwyższym stopniu jakości i dbałości o czystość cmentarza.
- Firma pragnąca podpisać umowę powinna udokumentować swoją wiarygodność i profesjonalizm zgodnie z wymogami nałożonymi na Zarządcę przez Kurię Metropolitalną w Lublinie.
- Zarządca nie ponosi odpowiedzialności za pracowników firm zewnętrznych wykonujących prace na cmentarzu.
- Zarządca może odmówić podpisania umowy z Wykonawcami nie gwarantującymi spełnienia wymaganych standardów usług.