REGULAMIN CMENTARZA

PARAFII RZYMSKOKATOLICKIEJ PW. MIŁOSIERDZIA BOŻEGO

W RZESZOWIE

 

 

  1. Cmentarz parafialny, zlokalizowany w Rzeszowie przy ul. Białogórskiej, jest cmentarzem wyznaniowym i stanowi własność Parafii Rzymskokatolickiej pw. Miłosierdzia Bożego w Rzeszowie.
  2. Administrowaniem cmentarza, jego utrzymaniem oraz bieżącym funkcjonowaniem zajmuje się Proboszcz Parafii (zwany dalej Zarządcą) lub podmiot przez niego upoważniony. Nadzór nad cmentarzem pełni Zarządca wraz z Parafialną Radą Duszpasterską.
  3. Cmentarz przeznaczony jest wyłącznie do pochówków zmarłych mieszkańców parafii pw. Miłosierdzia Bożego w Rzeszowie.
  4. Na cmentarzu mogą znajdować się groby ziemne, murowane, miejsca na urny oraz kolumbarium. Wymiary grobów oraz odległości między nimi określone są przez przepisy obowiązujące w tym zakresie.
  5. Usytuowanie grobów musi być zgodne z planem zagospodarowania cmentarza, a o ich miejscu i kolejności decyduje Zarządca.
  6. Cmentarz otwarty jest codziennie od godz. 8.00 do 18.00.
  7. Osoby odwiedzające cmentarz zobowiązane są do zachowania ciszy, powagi i szacunku należnego zmarłym, a także do dbania o porządek i czystość na odwiedzanych grobach oraz w ich otoczeniu.
  8. Za miejsce na pochówek w kancelarii parafialnej pobiera się odpowiednie opłaty. O ich wysokości decyduje Parafialna Rada Duszpasterska.
  9. Informacja o wysokości opłat jest dostępna w kancelarii parafialnej, a wpływy z nich przeznaczone są na utrzymanie infrastruktury cmentarza oraz na inwestycje cmentarne i parafialne.
  10. Opłaty za miejsce na cmentarzu są ważne przez 20 lat, a po ich upływie powinny być odnowione. W przeciwnym razie grób może zostać przejęty przez Zarządcę i przeznaczony do ponownego pochówku.
  11. Zarządca w uzasadnionych przypadkach może zwolnić z opłat cmentarnych.
  12. Budowa lub odnawianie nagrobków dokonuje się po otrzymaniu pisemnej zgody Zarządcy oraz po uiszczeniu opłaty na utrzymanie cmentarza.
  13. Wjazd na cmentarz pojazdem mechanicznym może się dokonać jedynie po otrzymaniu pisemnej zgody Zarządcy.
  14. Rezerwacja miejsca na cmentarzu dla bliżej nieokreślonego pochówku jest możliwa pod warunkiem wybudowania nagrobka na zajmowanym miejscu do trzech miesięcy od dokonanej rezerwacji. W przeciwnym razie rezerwację uznaje się za nieistniejącą.
  15. Obowiązek utrzymania czystości i porządku na grobie oraz w jego otoczeniu spoczywa na założycielu grobu lub osobach odpowiedzialnych za grób. Groby zaniedbywane przez lata będą przejmowane przez Zarządcę i przeznaczane do kolejnych pochówków.
  16. Ponownych pochówków w istniejącym grobie można dokonywać po 20 latach.
  17. Podmiotem upoważnionym przez Zarządcę do prowadzenia i nadzorowania prac grabarskich, wyznaczania miejsc oraz utrzymywania porządku na cmentarzu jest Zakład Pogrzebowy Arkadia z siedzibą przy ul. Leszczyńskiego 3 w Rzeszowie. Zakład Pogrzebowy Arkadia może pobierać dodatkowe opłaty za podejmowane czynności na cmentarzu.
  18. Zarządca nie odpowiada za szkody powstałe na skutek klęsk żywiołowych, kradzieży i aktów wandalizmu oraz za rzeczy pozostawione bez nadzoru.
  19. Na terenie cmentarza zabrania się: zakłócania ciszy i porządku; wykonywania prac kamieniarskich lub remontowych bez zezwolenia; wysypywania odpadów poza miejscami do tego przeznaczonymi; wysypywania ziemi; wjazdu pojazdami mechanicznymi bez zezwolenia; sadzenia drzew i krzewów przy grobach; budowania ławek przy nagrobkach w ciągach komunikacyjnych; wprowadzania zwierząt; przebywania po zapadnięciu zmroku; przebywania w stanie nietrzeźwym lub po użyciu innych środków odurzających.
  20. Klucz do bramy cmentarza znajduje się w Zakładzie Pogrzebowym Arkadia.
  21. Telefony kontaktowe: Kancelaria parafialna: 17 229 91 33; 696 674 169; Zakład Pogrzebowy Arkadia: 792 414 854; 530 470 073.
  22. Regulamin wchodzi w życie z dniem 1 stycznia 2024.

 

Proboszcz Parafii i Parafialna Rada Duszpasterska

 

 

 

Regulamin został przyjęty w czasie spotkania Parafialnej Rady Duszpasterskiej 20. 11. 2023.