Regulamin Cmentarza parafii Rzymsko-Katolickiej św. Józefa w Sandomierzu
Cmentarze są świętymi miejscami spoczynku osób zmarłych oraz modlitwy, dlatego Kościół otacza je szczególną troską.
Celem zapewnienia należytej czci zmarłym oraz dla porządku i utrzymania właściwego stanu estetycznego, powierza się te cmentarze wraz z ich urządzeniami szczególnej dbałości osób wykonujących na ich terenach prace
i odwiedzających groby swoich bliskich oraz zaleca się stosowanie poniższego regulaminu.
Rozdział I
Przepisy ogólne
- Przepisy niniejszego Regulaminu są zgodne z ustawą o cmentarzach i chowaniu zmarłych z dnia 31 stycznia 1959 r., oraz z Rozporządzeniem Ministrów Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz Zdrowia i Opieki Społecznej w sprawie urządzenia cmentarzy, prowadzenia ksiąg cmentarnych oraz chowania zmarłych z dnia 20 października 1972 r., wraz z późniejszymi zmianami jak również z ustawą z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczpospolitej Polskiej /Dz. U. Nr 29, późn. 1542 z późn. Zm./ w związku z art. 8 ust. 3, art. 23 i art. 24 Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzeczpospolitą Polską.
- Katolicki Cmentarz Parafialny, zwany dalej cmentarzem jest własnością Rzymskokatolickiej Parafii pod wezwaniem św. Józefa w Sandomierzu.
- Regulamin rozróżnia trzy zasadnicze typy usług, świadczone na terenie cmentarza:
- usługi cmentarne (zarządzanie cmentarzem),
- usługi pogrzebowe,
- usługi kamieniarskie.
- Administratorem cmentarza jest Parafia Rzymskokatolicka p.w. Św. Józefa w Sandomierzu
- Zarządcą cmentarza wyznaczonym przez parafię jest:
Centrum Pogrzebowe „ABAL”; Aleksander Stąpór; ul. Długa 31; 27-600 Sandomierz; tel. +48 15 832 86 34; 832 86 37; 609 101 867
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- administrowaniu cmentarzem rozumie się przez to: zawieranie umów o użytkowanie grobu, wydawanie wszelkich pozwoleń związanych z pochówkiem, renowacją, remontem nagrobku, prowadzenie przewidzianej prawem ewidencji i dokumentacji, przyjmowanie opłat cmentarnych.
- zarządzanie cmentarzem – rozumie się przez to usługi cmentarne, do których należy: otwieranie i zamykanie cmentarza, remont, renowację nagrobków, otwieranie grobów, ekshumacje, wydawanie pozwoleń na wjazd na teren cmentarza, przyjmowanie opłat od firm i innych podmiotów
- usługach kamieniarskich – rozumie się przez to wykonywanie wszelkich czynności związanych z montażem, demontażem lub naprawą nagrobka i opaski wokół nagrobka
- dysponencie grobu – rozumie się przez to osobę, która ma zawartą z Administratorem umowę na użytkowanie grobu, w imieniu i za zgodą wszystkich osób posiadających do niego prawo.
- prawie do grobu – rozumie się przez to określenie zakresu, czyli przedmiotu osobistych i materialnych uprawnień najbliższej rodziny wobec miejsca pochowania bliskiej osoby. Obejmuje to w szczególności dochowanie, przebudowę grobu, ekshumację, postawienie nagrobka i inne czynności z tym związane.
- prawie do pochowania – rozumie się przez to określenie podmiotów w porządku określonym przez art. 10 ust. O cmentarzach i chowaniu zmarłych, posiadających uprawnienia do pochówku i w konsekwencji do miejsca pochowania osoby bliskiej.
- grobie murowanym – rozumie się przez to dół, w którym boki są murowanea nad trumną wykonuje się sklepienie.
-grobie ziemnym – rozumie się przez to dół, w którym chowa się trumnę ze zwłokami i zasypuje ziemią wydobytą z tego dołu.
- Parafia jako Administrator cmentarza jest właścicielem gruntów, drzewostanu i grobów, jako ściśle związanych z gruntem i wszystkich urządzeń znajdujących się na terenach cmentarzy. Za właścicieli nagrobków uważa się dysponentów grobów.
- Zarządca cmentarza wykonuje usługi cmentarne na podstawie niniejszego regulaminu stosując określone procedury, cenniki i formularze pism.
- Wobec osób nie stosujących się do regulaminu będą wyciągane konsekwencje prawne i administracyjne.
Rozdział 2
Przepisy porządkowe
Osoby przebywające na terenie cmentarza obowiązane są do zachowania ciszy, powagi i szacunku należnego zmarłym, dbania o porządek, czystość na odwiedzanych grobach i na terenie całego cmentarza.
- Wszelkie planowane prace przy grobach należy zgłaszać do Administratora cmentarza (parafia).
- Obowiązek utrzymania czystości i porządku na grobie, jak również jego otoczeniu, spoczywa na osobie dysponującej grobem.
- Nieczystości składane są do pojemnika w wyznaczonym do tego miejscu.
- Administrator i zarządca cmentarza nie odpowiada za szkody na grobach powstałe na skutek klęsk żywiołowych i dewastacji.
- Indywidualne ubezpieczenie grobu spoczywa na dysponencie grobu.
- Cmentarz wyposażony jest w punkt czerpania wody. Woda z ujęcia na terenie cmentarza nie nadaje się do spożycia i może być używana jedynie do celów gospodarczych.
- Każdy grób powinien być czytelnie oznakowany, tj. posiadać umieszczoną w czytelnym miejscu informację z imieniem i nazwiskiem osoby zmarłej oraz datą jej zgonu.
- Na terenie cmentarza bezwzględnie zakazuje się:
- zakłócania ciszy, porządku, powagi miejsca
- niszczenia nagrobków
- przebywania osób w stanie nietrzeźwym
- palenia papierosów, picia alkoholu
- przebywania dzieci w wieku przedszkolnym bez opieki dorosłych
- niszczenia zieleni
- wyrzucania śmieci w miejscach do tego nie przeznaczonych
- wprowadzania psów i innych zwierząt
- wjeżdżania na teren cmentarza pojazdami jednośladowymi (dopuszcza się przejście piesze z rowerem)
- ustawiania ławek, ogrodzeń itp., sadzenia drzew i krzewów lub ich usuwania
- handlu i wszelkich czynności naruszających powagę tego miejsca
- prowadzenia jakichkolwiek działań reklamowych i marketingowych
- kradzieży złożonych na grobach kwiatów, świec, wieńców i innych rzeczy znajdujących się na cmentarzu
- wjeżdżania pojazdami mechanicznymi bez zgody Administratora lub Zarządcy cmentarza.
9. Na cmentarzu wolno przebywać każdego dnia od rana do zmroku.
Rozdział 3
Organizacja uroczystości pogrzebowych
- Przyjęcie zmarłego do pogrzebu odbywa się na wniosek osoby uprawnionej do pochowania i po:
- udokumentowaniu prawa do grobu
- złożeniu w kancelarii parafialnej karty zgonu zarejestrowanej w USC
- złożeniu oświadczenia, że zmarły był osobą wierzącą
- wniesieniu przewidzianych cennikiem opłat
- Podczas liturgii pogrzebowej obowiązuje zakaz otwierania trumny (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi z dnia 7 grudnia 2001 r. - §6 pkt 1).
Rozdział 4
Prowadzenie ewidencji i dokumentacji cmentarza
- Zgłaszanie wszelkich spraw dotyczących grobów i cmentarza odbywa się wyłącznie w Kancelarii Parafialnej
- Kancelaria przechowuje i uaktualnia dokumentację grobów:
- kartoteki grobów (w porządku: sektor, numer)
- dokumentację związaną z dysponowaniem grobu
- archiwariusze (wewnętrzną dokumentację czynności zalecanych przy grobie)
- karty zgonu
- księgę cmentarną (zmarłych)
- plansze sekcji z naniesionymi grobami
- Dane osobowe, przetwarzane i przechowywane w zbiorze danych Administratora, podlegają ochronie w myśl przepisów ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 29 sierpnia 1997 roku (Dz.U. z 2002 r. nr 101, poz. 926) – z wyłączeniem art. 43 ust. 1 pkt 3 oraz ust. 2 cyt. Ustawy.
- Gromadzone dane w systemie informatycznym, a także w formie tradycyjnej są odpowiednio zabezpieczone w sposób uniemożliwiający ich nieuprawnione przetwarzanie.
- Dysponent grobu przekazując swoje dane Administratorowi, wyraża jednocześnie zgodę na ich gromadzenie i przetwarzanie w niezbędnym zakresie, a osobie, której dane znajdują się w zbiorach danych Administratora, na każde żądanie przysługuje prawo do wglądu i uaktualnienia swoich danych.
- Odbiorcą zgromadzonych danych może być każda osoba fizyczna i prawna, która zwróci się do Administratora z pisemnym wnioskiem, zawierającym informacje dotyczące Wnioskodawcy jego stopnia pokrewieństwa oraz dokładne określenie celu i zakresu wykorzystania udostępnionych Danych , z zastrzeżeniem punktu 7.
- Informacje dotyczące Dysponentów grobów i osób pochowanych w danym grobie przekazywane będą wyłącznie najbliższej rodzinie, a kontakt między dysponentami grobów odbywa się jedynie za pośrednictwem kancelarii.
- Każdy grób powinien mieć dysponenta, czyli osobę posiadającą aktualną umowę z Zarządcą na jego użytkowanie.
- Do użytkowania miejsca na cmentarzu uprawnieni są członkowie rodziny zmarłego dysponenta według podanej kolejności:
- pozostały małżonek/ka
- krewni zstępni (dzieci, wnuki, itd.)
- krewni wstępni (rodzice, dziadkowie, itd.)
- krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa;
- powinowaci w linii prostej do 1 stopnia.
- Z wyżej wymienionych osób według podanej kolejności ustala się tylko jedną osobę, która będzie dysponować prawem do grobu.
- Posiadanie prawa do dysponowania grobem, nie upoważnia do odstępowania go osobom innym niż wymienionym w p. 9.
- Prawo do grobu nie podlega przepisom o dziedziczeniu.
- Groby oraz place pod groby nie mogą być przedmiotem obrotu prywatnego.
- Przekazanie dysponowania grobem osobom nie posiadającym prawa do pochowania może nastąpić wyłącznie w sytuacji gdy grób jest pusty.
- Grób ziemny oraz murowany może ulec likwidacji gdy upłynęło 20 lat od ostatniego pochowania i nie uiszczono opłaty przedłużającej użytkowanie grobu (art. 7 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych)
- Administrator cmentarza nie ma obowiązku szukania osób do uregulowania opłaty. Obowiązek ten spoczywa na osobach zainteresowanych grobem.
- Wykaz grobów, które będą przeznaczone do likwidacji, podany zostanie do publicznej wiadomości na tablicach ogłoszeń: cmentarza, w kościele, na stronie internetowej Parafii oraz bezpośrednio przy nagrobkach na 3 miesiące przed ich likwidacją. Wykazy takie będą sporządzane raz w roku.
- Jeśli grób murowany jest opuszczonym zawaliskiem i Zarządca nie ma żadnego kontaktu z rodziną to można go użyć do ponownych pochówków. Szczątki osób zmarłych z takiego grobu są składane pod nowo wybudowany grobowiec.
- Z czynności związanych z likwidacją grobu sporządza się protokół.
- Uznaje się, że decyzje Dysponenta grobu są składane zawsze za wiedzą i zgodą wszystkich uprawnionych (pochowanie, ekshumacja, zmiana stanu prawnego itp.). Uprawnieni do grobu mają prawo składania zastrzeżeń od decyzji dysponenta.
- Osoby składające przed Administratorem oświadczenia ponoszą całkowitą odpowiedzialność za ich treść. W przypadku ujawnienia i udokumentowania oświadczenia nieprawdy, zawarte umowy o dysponowanie grobem automatycznie wygasają.
- Osoba podejmująca czynności w zakresie dysponowania grobem winna udokumentować swoje prawo poprzez przedłożenie niezbędnych dokumentów oraz oświadczeń.
- Groby zabytkowe oraz uznane za posiadające wartość historyczną nie mogą być likwidowane.
Rozdział 5
Opłaty cmentarne
- Za miejsce grzebalne/opłatę wnosi się na okres 5, 10 lub 20 lat/. Przedłużenie umowy o użytkowanie grobowca „pokładne” na dalsze 10 lub 20 lat wymaga ponownego uiszczenia opłaty w roku kalendarzowym, w którym wygasa ważność poprzedniej opłaty. Opóźnienie nie może przekroczyć jednego roku.
- Za wywóz śmieci z cmentarza – opłata roczna.
- Za korzystanie z terenu cmentarza dla wykonywania usług pogrzebowych i cmentarnych.
- Za przyjęcie zgłoszenia i pozwolenie na wykonywanie prac przy nagrobku /dysponent nagrobka/.
- Za pozwolenie na wjazd na cmentarz w celu wykonywania prac remontowo-budowlanych /firma lub osoba prywatna upoważniona do przeprowadzenia prac/.
- Za dokonanie wpisu o zmianie dysponenta grobowca.
- Za zezwolenie na ekshumację zwłok.
- Za przywrócenie prawa do grobu.
- Wszelkie ofiary złożone za posługi cmentarne oraz wykorzystanie mienia cmentarnego należą w całości do parafii i pozostają do dyspozycji administratora cmentarza.
- Wysokość ofiar cmentarnych ustalana przez administratora cmentarza wynika z kosztów funkcjonowania i utrzymania cmentarza oraz cmentarnych planów inwestycyjnych. Ofiary w szczególności przeznaczone są na: pokrycie kosztów składowania i wywozu śmieci, opłaty za wodę, energię elektryczną, utrzymanie alejek we właściwym stanie technicznym, pielęgnację drzew, krzewów, ubezpieczenie OC cmentarza, wynagrodzenie pracowników cmentarnych oraz utrzymanie należytego porządku na cmentarzu.
- Wszelkie ofiary cmentarne wymagają stosownego pisemnego potwierdzenia opatrzonego pieczęcią parafii.
- Przez złożenie ofiary za przydzielenie miejsca, tzw. „placowe”, nie nabywa się prawa własności danego miejsca, lecz staje się jedynie dysponentem danego miejsca.
- Ofiarę za przydzielenie miejsca składa się jednorazowo.
- Ofiarę za użytkowanie miejsca „pokładne” składa się okresowo co 20 lat.
- Złożone ofiary nie podlegają zwrotowi.
Rozdział 6
Prowadzenie prac na terenie cmentarza
- Przebudowa, remont nagrobka, budowa ławek, kwietników i innych elementów zdobniczych przy grobie jest realizowana po uzgodnieniu z Administratorem cmentarza na wniosek dysponenta grobu.
- Prace remontowe i budowlane bez zezwolenia uważane będą za nielegalne. Administrator cmentarza ma prawo wezwać wykonawcę robót wykonanych bez zezwolenia do przywrócenia miejsca lub rzeczy do stanu pierwotnego czyli sprzed robót.
- Wykonawca prac jest zobowiązany do naprawienia wszelkich szkód powstałych w wyniku wykonywanych prac.
- Zabrania się wrzucania gruzu i odpadów po robotach budowlanych do kontenera na śmieci ustawionego na cmentarzu.
- W czasie wykonywania prac na cmentarzu wykonawca powinien mieć ze sobą do wglądu zezwolenie.
- Administrator lub zarządca mają prawo kontroli osób, pojazdów, sprzętu oraz przewożonych i przenoszonych materiałów w granicach terenu cmentarnego.
- Prace budowlane i remontowe mogą być wykonywane wyłącznie przez dysponenta grobu albo upoważnione przez niego podmioty gospodarcze na podstawie udzielonego pełnomocnictwa lub umowy.
- Firmy i osoby upoważnione do renowacji, remontu, przebudowy nagrobka z polecenia dysponenta grobu mogą rozpocząć pracę wyłącznie po uzyskaniu pozwolenia od Zarządcy cmentarza po wniesieniu należnych opłat. Pozwolenie wygasa po 30 dniach od jego wydania.
- Prace przy nagrobku należy tak wykonywać, by nie spowodowały szkód na sąsiednich grobach, ani sporów z sąsiednimi użytkownikami. Wykonawca dba też o uprzątnięcie miejsca po wykonaniu pracy. Pozostały po remoncie lub rozbiórce gruz ze starego pomnika należy wywieźć z cmentarza we własnym zakresie.
- Prace remontowe wolno przeprowadzać w dni powszednie w godzinach 8.00-16.00.
- Ekshumacje są przeprowadzane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi z dnia 7 grudnia 2001 r. oraz warunkami określonymi przez Sanepid.
- Po ekshumacji z grobu ziemnego umowa o użytkowanie grobu automatycznie wygasa a miejsce przechodzi do dyspozycji Administratora.
- Obowiązkiem Zarządcy jest dbać o czystość i porządek na terenie cmentarza.
- Drzewostan podlega okresowej pielęgnacji (wycinka drzew zagrażających, chorych, podkrzesywanie i usuwanie posuszu).
- Śmieci z terenu Cmentarza są usuwane cyklicznie przez Administratora.
- Do dysponenta grobu należy dbałość o czystość i porządek przy grobie oraz stan techniczny nagrobka.
W wypadku naruszenia postanowień niniejszego Regulaminu Administratorowi cmentarza przysługują uprawnienia wynikające z przepisów szczegółowych regulujących poszczególne rodzaje naruszeń.
Kwestie nie objęte niniejszym Regulaminem, a mogące być przedmiotem nieporozumień czy sporów będą rozpatrywane indywidualnie przez Administratora cmentarza lub jego pełnomocnika.
Regulamin niniejszy wchodzi w życie z dniem 10 września 2023 r.