Regulamin Cmentarza Parafialnego
§ 1. Przepisy ogólne
-
Właścicielem Cmentarza Siemianice, ul. Cicha 8, jest Parafia pw. Św. Idziego w Siemianicach.
-
Czynności administracyjne wykonuje Zarządca Cmentarza Parafii – Proboszcz Parafii, działający w imieniu i na rzecz Parafii.
-
Parafia jest właścicielem gruntów, drzewostanu i grobów, jako ściśle związanych z gruntem i wszystkich urządzeń znajdujących się na cmentarzu. Za właścicieli nagrobków uważa się dysponentów grobów.
§ 2. Postanowienia porządkowe
-
Osoby przebywające na terenie cmentarza zobowiązane są do poszanowania świętości miejsca, zachowania ciszy i szacunku należnego osobom zmarłym.
-
Na terenie cmentarza zakazuje się:
-
Zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca.
-
Zaśmiecania terenu.
-
Wprowadzania zwierząt.
-
Niszczenia zieleni, nagrobków i urządzeń cmentarnych.
-
Samodzielnego dokonywania prac remontowych lub budowlanych nagrobków bez wcześniejszego dokonania ustaleń z Zarządcą Cmentarza.
-
Wjeżdżania pojazdami mechanicznymi bez zgody Zarządcy Cmentarza.
-
Odpady i śmieci mogą być składowane jedynie w wyznaczonych do tego celu miejscach.
-
Zarządca nie ponosi odpowiedzialności za szkody wynikłe z dewastacji lub klęsk żywiołowych. Groby podlegają indywidualnemu ubezpieczeniu.
-
Zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz.U. z 2008 r., nr 48, poz. 284):
a) grób ziemny stanowi dół w ziemi, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę i zasypuje wydobytą z tego grobu ziemią;
b) grób murowany stanowi dół, w którym boki są murowane do poziomu gruntu, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę, nad którymi wykonane jest sklepienie;
c) grób rodzinny stanowi grób przeznaczony do składania dwóch lub więcej trumien ze zwłokami lub urn;
d) katakumby stanowią pomieszczenie z niszami w ścianie, przeznaczone do pochówku zwłok;
e) kolumbarium stanowi budowlę z niszami przeznaczonymi do składania urn;
f) miejsce grzebalne, to miejsce wyznaczone przez zarząd cmentarza do urządzenia grobu.
§ 3. Opłaty
-
Na Cmentarzu Parafialnym obowiązują opłaty, które przeznaczone są na utrzymanie cmentarza oraz inwestycje cmentarne, a w szczególności na pokrycie kosztów funkcjonowania cmentarza jak koszty: wywozu i składowania śmieci, utrzymania porządku na Cmentarzu, na opłaty za wodę, energię elektryczną itp.
-
Opłaty są pobierane z tytułu:
-
Rezerwacji miejsca cmentarnego
-
Udostępnienia miejsca grzebalnego
-
Przedłużenia dzierżawy grobu
-
Stawiania nowego pomnika lub wymiany starego pomnika
-
wywozu śmieci i udostępnienia wody
-
Zarządca Cmentarza Parafii potwierdza każde pobranie opłaty odpowiednim dokumentem.
§ 4. Postanowienia końcowe
-
Niniejszy regulamin wchodzi w życie w dniu ogłoszenia, tj. 8.08.2024r.
-
W sprawach nieuregulowanych Regulaminem stosuje się przepisy ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych. Kodeksu Cywilnego oraz przepisy wykonawcze do wymienionych ustaw.