Regulamin cmentarza parafialnego w Solcu nad Wisłą

 

Kościół zawsze uważał cmentarze, grobowce, jak i poszczególne mogiły, gdzie spoczywają ciała zmarłych za miejsca święte. Prawo kanoniczne określa: miejscami świętymi są te, które przez poświęcenie lub błogosławieństwo, dokonane według przepisów ksiąg liturgicznych, przeznacza się do kultu Bożego lub na grzebanie wiernych.


Cmentarz jest miejscem ciszy, modlitwy i zadumy, należy więc zachować spokój i uszanować jego świętość.

 

§ 1. Cmentarz w Solcu nad Wisłą jest własnością Parafii Wniebowzięcia NMP 

§ 2. Administratorem cmentarza jest Ksiądz Proboszcz, który zarządza nim samodzielnie lub przez swojego pełnomocnika, którym jest grabarz. Grabarz wyznacza miejsce na pochówek i określa usytuowanie budowanego grobowca.

§ 3. Na cmentarzu w wyznaczonych przez grabarza miejscach grzebalnych można pochować parafian, jak również tych, którzy takie prawo posiadają.

§ 4. Bez zgody administratora nie można prowadzić jakichkolwiek prac budowlanych oraz wycinki drzew i krzewów ozdobnych

§ 5. Przed rozpoczęciem prac budowlanych związanych z przebudową grobu, wybudowaniem nowego grobu lub rabatki zainteresowana osoba musi posiadać pisemną zgodę na jej wykonanie wydaną przez Kancelarię Parafialną.

§ 6. Żaden zakład kamieniarski nie może rozpoczynać  pracy budowlanej bez pisemnej zgody administracji cmentarza okazanej przez osobę zlecającą ową pracę

§ 7. Likwidacja grobu oraz wywiezienie starego pomnika lub ziemi z wykopanej mogiły należy do obowiązków rodziny i zakładu kamieniarskiego.

§ 8. Na cmentarzu można zarezerwować miejsce na przyszły pochówek po uprzednim opłaceniu miejsca

§ 9. Przez opłatę rezerwacyjną nie nabiera się praw własności do opłaconego miejsca, a jedynie staję się jego użytkownikiem na 20 lat.

§ 10. Jeżeli po 20 latach użytkownik nie dokona dalszego przedłużenia dzierżawy przez złożenie stosownej opłaty, to administrator cmentarza traktuje to jako rezygnację z dalszego użytkowania.

§ 11. Dokumentem potwierdzającym prawo do dzierżawy grobu jest pisemna zgoda Księdza Proboszcza.

§ 12. Czas 20 lat upływa od daty wykupienia miejsca na cmentarzu lub daty ostatniego pochówku w tym grobie.

§ 13. Parafia nie ponosi odpowiedzialności prawnej i finansowej za straty powstałe w wyniku niesolidnego wykonania grobowca, działań atmosferycznych lub zniszczenia na skutek działania innych osób.

§ 14. Wszystkie śmieci z cmentarza należy składać do kontenerów umieszczonych po za murem cmentarza. Wprowadza się opłatę śmieciową od grobu – 20 zł rocznie, którą należy uiścić w kancelarii parafialnej.

§ 15. Niniejszy regulamin obowiązuje od 1 listopada 2007 roku.

 

Regulamin opracowano na podstawie przepisów prawa cmentarnego / Dz. U 1972 nr 47 p. 298 i 299/ oraz Kodeksu Prawa Kanonicznego i Statutów Diecezji Radomskiej