§1 Definicje

 

1. Zarządcą cmentarza jest Parafia Rzymskokatolicką Ducha Świętego w Tychach, ul. Myśliwska 43, 43-100 Tychy reprezentowana każdorazowo przez ks. proboszcza.

2. Dysponentem grobu lub niszy (zwanym dalej Dysponentem) są odpowiednio osoby, które zawarły z Zarządcą umowę dotyczącą udostępnienia miejsca grzebalnego lub niszy w module nagrobkowo – urnowym lub którym w dniu wejścia w życie Regulaminu przysługiwało prawo do dysponowania grobem lub niszą na podstawie innych dokumentów.

3. Nisza to część modułu nagrobkowo – urnowego znajdującego się na cmentarzu udostępniona Dysponentowi w celu umieszczenia w niej maksymalnie dwóch urn.

4. Grób to grób ziemny lub grobowiec w układzie pionowym usytuowany na cmentarzu parafialnym Żwakowskim w Tychach przy ul. Żorskiej, oznaczone właściwym numerem, przeznaczony do pochówku maksymalnie dwóch osób.

 

§2

Przepisy ogólne. Zasady zachowania na Cmentarzu

 

1. Osoby odwiedzające cmentarz zobowiązują się do zachowania powagi, ciszy i spokoju uwzględniającego cześć osób zmarłych oraz do niezakłócania kultu zmarłych sprawowanego przez inne osoby.

2. Zarządca lub upoważniona przez niego osoba może wyprosić z terenu Cmentarza wszelkie osoby, które nie stosują się do zasad określonych w §1.

3. Wszelkie ceremonie i uroczystości na Cmentarzu mogą odbywać się tylko za zgodą Zarządcy cmentarza.

4. Niedozwolone jest na terenie cmentarza:

-deptanie po grobach,

-przebywanie osób w stanie nietrzeźwym, palenie papierosów,

-niszczenie zieleni i pojemników na śmieci,

-wyrzucanie śmieci w miejscach do tego nie przeznaczonych,

-wprowadzanie psów i innych zwierząt,

-jazda na rowerze,

-ustawianie ławek bez zezwolenia, sadzenie drzew i krzewów. Postawione dotychczas ławki i nasadzone drzewa i krzewy mogą być usunięte przez pracowników Zarządcy,

-handlowanie i zarobkowanie w inny sposób bez zgody Zarządcy,

-wjeżdżanie pojazdami mechanicznymi bez zgody Zarządcy.

5. Krzyże mogą być ustawiane wyłącznie na nagrobkach (umocowane trwale). Symbole religijne i inne elementy nagrobków ustawione na przejściach lub położone na mogiłach (nietrwale), mogą być usunięte przez pracowników Zarządcy.

6. Cmentarz jest otwarty od godz. 7:00 do zmroku Przebywanie na cmentarzu po godzinie zamknięcia jest zabronione.

7. Dzieci w wieku przedszkolnym mogą przebywać na cmentarzu tylko pod opieką dorosłych.

 

§3

Organizacja uroczystości pogrzebowych

 

1. Liturgia pogrzebu w obrządku rzymskokatolickim obejmuje nabożeństwo w kościele, procesję do grobu i złożenie ciała w grobie. Zarządca jest zobowiązany do przygotowania miejsca pochówku.

2. Na terenie cmentarza rzymskokatolickiego nie organizuje się pogrzebów świeckich, chyba, że Zarządca wyrazi na to pisemną zgodę.

3. Przyjęcie zmarłego do pogrzebu odbywa się na wniosek osoby uprawnionej do pochowania (art. 10. ust. o cm. o chow. zm.) i po:

-udokumentowaniu prawa do grobu,

-złożeniu w kancelarii cmentarza karty zgonu zarejestrowanej w USC,

-złożeniu oświadczenia, że zmarły był osobą wierzącą,

-wniesieniu przewidzianych cennikiem opłat.

5. Podczas liturgii pogrzebowej obowiązuje zakaz otwierania trumny (zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi z dnia 7 grudnia 2001 r. - §6 pkt 1).

6. Do załatwienia formalności związanych z organizacją liturgii pogrzebu osoba uprawniona do pochowania może upoważnić inną osobę fizyczną lub prawną przez złożenie w kancelarii oświadczenia przewidzianego regulaminem.

7. W trosce o godną organizację liturgii pogrzebowych Zarządca ściśle współpracuje z firmami pogrzebowymi.

8. Zezwala się na dochowywanie urn do istniejących grobów.

 

 

§4

Prowadzenie ewidencji i dokumentacji cmentarza

 

1. Zgłaszanie wszelkich spraw dotyczących grobów, nisz, modułu nagrobkowo - urnowego i cmentarza odbywa się wyłącznie w kancelarii parafialnej.

2. Kancelaria przechowuje i uaktualnia dokumentację grobów/nisz:

-kartoteki grobów i nisz (w porządku: sekcja, rząd, numer),

-dokumentację związaną z dysponowaniem grobu i niszy,

-karty zgonu

-księgę cmentarną (zmarłych), w formie tradycyjnej i elektronicznej.

4. Gromadzone dane w systemie informatycznym a także w formie tradycyjnej są odpowiednio zabezpieczone w sposób uniemożliwiający ich nieuprawnione przetwarzanie.

5. Dysponent przekazując swoje dane Zarządcy, wyraża jednocześnie zgodę na ich gromadzenie i przetwarzanie w niezbędnym zakresie, a osobie której dane znajdują się w zbiorze danych Zarządcy, na każde żądanie przysługuje prawo do wglądu i uaktualnienia swoich danych.

6. Odbiorcą zgromadzonych danych może być każda osoba fizyczna i prawna, która zwróci się do Zarządcy z pisemnym wnioskiem, zawierającym informacje dotyczące Wnioskodawcy, jego stopnia pokrewieństwa, oraz dokładne określenie celu i zakresu wykorzystania udostępnionych danych, z zastrzeżeniem punktu 7.

7. Informacje dotyczące Dysponentów osób pochowanych w danym grobie lub niszy przekazywane są wyłącznie najbliższej rodzinie, a kontakt pomiędzy dysponentami grobów odbywa się jedynie za pośrednictwem Kancelarii.

 

§5

Dysponenci – prawa i obowiązki

 

1. Prawa dysponentów reguluje w pierwszej kolejności umowa, a w sprawach nieuregulowanych – niniejszy Regulamin i odpowiednie przepisy powszechnie obowiązującego prawa.

2. Dysponent uprawniony jest do podejmowania decyzji dotyczących osób, które mają być pochowane w grobie lub niszy, utrzymania grobu lub niszy oraz sprawowania kultu zmarłych, w sposób, który nie narusza ich czci, niniejszego Regulaminu lub umowy.

3. Dysponenci grobu są uprawnieni do postawienia nagrobka w okresie, w którym przysługuje im prawo do dysponowania grobem.

4. Jeśli w umowie lub innym dokumencie wydanym przed wejściem w życie niniejszego Regulaminu wskazano więcej osób jako dysponentów grobu lub niszy, wszelakie decyzje związane z dysponowaniem grobem lub niszą winny być podejmowane przez wszystkie te osoby lub przez jedną z nich, upoważnioną przez osoby pozostałe. Zarządca Cmentarza nie jest właściwy do rozstrzygania sporów w zakresie dysponowania grobem lub niszą.

5. Uznaje się, że decyzje dysponenta grobu są składane zawsze za wiedzą i zgodą wszystkich uprawnionych (pochowanie, ekshumacja, zmiana stanu prawnego itp.). W przypadku sprzeciwu jednego z dysponentów co do czynności wymagających zgody Zarządcy cmentarza, Zarządca może wstrzymać się z wydaniem zgody.

6. Osoby składające przed Zarządcą oświadczenia ponoszą całkowitą odpowiedzialność za ich treść. W przypadku ujawnienia i udokumentowania oświadczenia nieprawdy, zawarte umowy o dysponowanie grobem automatycznie wygasają.

 

§6

Prowadzenie prac na terenie cmentarza, dbałość o groby i nisze

 

1. Ekshumacje są przeprowadzane zgodnie z Rozporządzeniem Ministra Zdrowia w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi z dnia 7 grudnia 2001 r. oraz warunkami określonymi przez Sanepid w Warszawie.

2. Po ekshumacji z grobu ziemnego umowa o użytkowanie grobu automatycznie wygasa a miejsce przechodzi do dyspozycji Zarządcy.

3. Obowiązkiem Zarządcy jest dbałość o czystość i porządek na terenie cmentarza.

4. Śmieci z terenów cmentarza umieszczone w przeznaczonych do tego pojemnikach są usuwane cyklicznie przez Zarządcę.

5. Do dysponenta grobu należy dbałość o czystość i porządek przy grobie oraz stan techniczny nagrobka. Grób ziemny /bez nagrobka/ winien być zewnętrznie obudowany deskami. Gdy ulegnie naturalnemu zniszczeniu, zlecenie wykonania nowego należy dokonać w administracji cmentarza.

6. Postawienie nagrobka wymaga zawiadomienia Zarządcy. Nagrobek powinien odpowiadać wymiarom, które są udostępniane przez Zarządcę. Dysponent powinien powiadomić Zarządcę o zamiarze postawienia nagrobka co najmniej 7 dni przed planowanym rozpoczęciem prac. Na żądanie Zarządcy Dysponent przedstawi projekt nagrobka. Zarządca może sprzeciwić się postawieniu nagrobka według przedstawionego projektu.

7. Zarządca pobiera opłatę za możliwość postawienia nagrobka w wysokości 10% wartości nagrobka.

8. Nagrobki i inne przedmioty ustawiane na mogiłach, wykonane niezgodnie z zezwoleniem, Dysponent grobu usunie na własny koszt w terminie 7 dni od daty otrzymania wezwania do ich usunięcia, po tym terminie zostaną usunięte przez Zarządcy na koszt Dysponenta grobu bez konieczności uzyskiwania odrębnej zgody Sądu.

9. Wszelkie prace na grobach (za wyjątkiem prac porządkowych), Dysponent grobu zobowiązany jest zgłosić Zarządcy. Prace muszą być wykonywane w taki sposób, aby nie zakłócać sprawowania kultu osób zmarłych pochowanych w sąsiednich grobowcach i dostępu do innych grobów. Miejsce inwestycji należy zabezpieczyć przed wypadkami (wpadnięcie, uszkodzenie ciała) i w taki sposób, aby brak było do niego dostępu a po zakończonych pracach uporządkować (w tym teren przyległy). Dysponent ponosi odpowiedzialność za szkody wynikłe w związku z prowadzonymi pracami i zobowiązuje się do pokrycia kosztów ich usunięcia.

10. Dysponent grobu odpowiada za szkody wyrządzone innym osobom oraz na innych grobowcach w związku z niewłaściwym stanem technicznym grobu.

11. Zarządca nie ponosi odpowiedzialności za szkody wyrządzone przez osoby trzecie, za które nie odpowiada, na nagrobkach w szczególności podczas wykonywania prac kamieniarskich lub podczas organizacji pogrzebu przez firmy pogrzebowe.

12. Zgodę na ekshumację grobu wydaje Zarządca cmentarza po wysłuchaniu Dysponenta grobu oraz bliskich osoby zmarłej pochowanej w grobie.

13. Zarządca cmentarza nie ponosi odpowiedzialności za szkody na grobach (w tym: nagrobki, kwiaty, znicze) powstałe na skutek klęsk żywiołowych, kradzieży, aktów wandalizmu, dewastacji, zdarzeń nagłych oraz za rzeczy pozostawione bez nadzoru.

14. Odpowiedzialność za utrzymanie w należytym stanie technicznym grobów, nagrobków, przestrzeni między nimi oraz miejsc rezerwowanych ponosi Dysponent.

15. Zarządca może wezwać Dysponenta do wykonania prac porządkowych na grobie lub innych czynności mających na celu utrzymanie grobu lub postawionego nagrobka w należytym stanie i wyznaczyć mu w tym celu co najmniej 7-dniowy termin. Jeśli termin ten upłynie bezskutecznie, Zarządca może, bez konieczności uzyskiwania zgody sądu, wykonać te prace lub czynności na koszt i ryzyko Dysponenta grobu.

16. Zarządca może, bez zgody Dysponenta grobu, zlecić wykonanie prac porządkowych, prac konserwacyjnych, postawienie nagrobka lub inne czynności jeśli stwierdzi, że grób nie jest właściwie utrzymywany, stan jego utrzymania narusza godność osoby zmarłej i powagę miejsca pochówku lub kontakt z Dysponentem jest niemożliwy lub utrudniony.

17. Dysponent niszy zobowiązuje się do nienaruszania wyglądu ani architektury modułu poprzez montaż np. wybranych przez siebie elementów ozdobnych i dekoracyjnych oraz symboli. W przypadku montażu niedozwolonych elementów, Zarządca jest uprawniony do ich usunięcia na koszt Dysponenta niszy.

18. Dysponent niszy zobowiązuje się do utrzymania czystości wokół modułu (niszy), w szczególności do usuwania wypalonych zniczy i zwiędniętych kwiatów. Zarządca może wykonać powyższe czynności w imieniu i na koszt Dysponenta jeśli stwierdzi, że ich niewykonywanie narusza estetykę otoczenia modułu oraz cześć osób zmarłych.

19. Wkładanie i wyjmowanie urny z niszy może odbywać się tylko i wyłącznie za zgodą i wiedzą Parafii, oraz zarządcy cmentarza i musi być poprzedzone pisemną prośbą.

20. Dysponent przyjmuje do wiadomości, że Cmentarz jest cmentarzem parafialnym Parafii Rzymskokatolickiej pw. Ducha Świętego w Tychach i zobowiązuje się do dbałości, by na nagrobkach i innych przedmiotach ustawianych na grobie, w niszy lub w jej pobliżu nie umieszczano symboli innych wyznań niż katolickie lub innych kultów ani też treści obraźliwych dla zmarłych lub Kościoła Katolickiego, duchownych ani osób prawnych Kościoła lub innych jednostek z nim związanych. W przypadku umieszczenia takich symboli lub treści, Zarządca wezwie Dysponenta do ich usunięcia wyznaczając mu ku temu co najmniej 7-dniowy termin, a po bezskutecznym upływie tego terminu będzie uprawniony do usunięcia tych symboli i treści samodzielnie lub za pomocą osób trzecich na koszt i ryzyko Dysponenta. Dysponent grobu zobowiązuje się również do sprawowania kultu zmarłych w sposób, który nie jest obraźliwy dla Kościoła Katolickiego i wyznania katolickiego.

 

§ 7.

Opłaty i przedłużenie prawa do dysponowania grobem lub niszą

 

2. W przypadku nieuiszczenia kolejnej opłaty, która skutkowałaby przedłużeniem umowy, nagrobek przechodzi na własność Zarządcy.

3. Jeżeli Dysponent nie uiści w terminie wskazanym w umowie kolejnej opłaty, nie przysługuje mu roszczenie o przywrócenie posiadania grobu, chociażby nadal odwiedzał grób i utrzymywał go w należytym stanie.

4. Niewniesienie opłaty za grób oznacza, że może on być użyty do ponownego pochowania zwłok po wcześniejszym zabezpieczeniu szczątków - zgodnie z obowiązującymi przepisami, w szczególności z ustawą z dn. 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (Dz.U.2024.576 t.j. z dnia 2024.04.16) i rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 7 grudnia 2001 r. w sprawie postępowania ze zwłokami i szczątkami ludzkimi ( Dz. U. z 2001 r. Nr 153, poz. 1783 z późn.zm.).

5. Jeżeli grób murowany jest opuszczonym zawaliskiem i Zarządca nie ma żadnego kontaktu z rodziną to można go użyć do ponownych pochówków. Szczątki osób zmarłych z takiego grobu są składane pod nowo wybudowany grobowiec. Na wniosek osoby uprawnionej do pochowania zwłok Zarządca może odstąpić od wydobycia szczątek osób zmarłych.

6. Grób ziemny może ulec likwidacji, jeśli od ostatniego pochówku upłynęło 20 lat i nie uiszczono opłaty przedłużającej prawo do dysponowania grobem.

7. Miejsce pod grób lub nisza nie może być przedmiotem obrotu. Za pisemną zgodą Zarządcy możliwe jest dokonanie cesji uprawnień Dysponenta na inną osobę.

 

§8

Wejście w życie

 

1. Niniejszy Regulamin wchodzi w życie w dniu jego ogłoszenia.

2. Zarządca zastrzega sobie prawo do zmiany Regulaminu w przypadku zmiany obowiązujących przepisów lub regulacji wewnętrznych obowiązujących w Kościele Katolickim lub istotnej zmiany okoliczności związanych z udostępnianiem miejsc do pochówku na Cmentarzu.