Regulamin cmentarza parafialnego
Cmentarz jest miejscem świętym, miejscem wiecznego spoczynku naszych Zmarłych i miejscem modlitwy za nich. Ma charakter sakralny. Powinien być otoczony religijną czcią i szacunkiem oraz szczególną troską. Na cmentarzu należy zachowywać powagę, ciszę i porządek.
Cmentarz jest własnością Rzymskokatolickiej Parafii pw. św. Mikołaja w Zakrzowie i służy wszystkim jej Parafianom.
- Cmentarzem zarządza Proboszcz Parafii bezpośrednio w jego imieniu pilnuje porządku i wykonuje konieczne prace (kopanie grobów, nadzór nad pracami kamieniarskimi) - Rafał Erfurt przedstawiciel Zakładu Pogrzebowego ŚWIENTEK – zarządca upoważniony do prowadzenia ksiąg ewidencji grobów.
- Sprawy związane z pochówkiem zmarłych oraz innymi czynnościami wykonywanymi na cmentarzu należy załatwiać w kancelarii parafialnej.
- Na niżej wymienione prace prowadzone na cmentarzu należy uzyskać zgodę Zarządcy:
– pogrzeb
– budowa nowego pomnika
– remont pomnika np. wymiana płyty
– ekshumacja zwłok bądź przeniesienie do innego grobu, po przedstawieniu koniecznych zezwoleń. - Prawo do grobu uzyskuje się po uiszczeniu opłaty w Kancelarii Parafialnej.
- Prawo do grobu oznacza prawo do terenu o wymiarach:
– grób pojedynczy: 2,0 m x 1,0 m
– grób podwójny: 2,0 m x 1,8 m
Inny wymiar grobu należy uzgodnić z Zarządcą i Proboszczem.
Z wydzielonego terenu należy pozostawić przejście minimum 25 cm z każdej strony.
Grób nie może być użyty do ponownego chowania przed upływem 20 lat (nie dotyczy grobów murowanych przeznaczonych dla więcej niż jednej osoby). - Za korzystanie z cmentarza pobierane są opłaty przeznaczone na jego utrzymanie, które wnosimy w Kancelarii Parafialnej. Opłaty uiszcza się przy zgłaszaniu pochówku i przed rozpoczęciem robót, wpłacający otrzymuje potwierdzenie wpłaty.
- Na cmentarzu zabrania się:
– zakłócania: ciszy, porządku i powagi miejsca, – wywieszania reklam,
– wjazdu pojazdami mechanicznymi bez zgody Zarządcy,
– jazdy rowerem,
– zanieczyszczania terenu wokół grobów, niszczenia zieleni, nagrobków i urządzeń cmentarnych,
– samowolnego sadzenia i usuwania drzew oraz ustawiania ławek i innych elementów ozdobnych bez zgody Zarządcy, – wprowadzania zwierząt - Odpady i śmieci mogą być składowane jedynie w wyznaczonych do tego celu miejscach.
- Pozostały po remoncie lub rozbiórce gruz ze starego pomnika należy wywieźć z cmentarza. Zabrania się składowania tych odpadów w pojemnikach znajdujących się na cmentarzu!
- Ziemię pozostałą po wykopaniu grobu należy wywieźć z cmentarza.
- Zarządca Cmentarza Parafialnego nie wykonuje usługi koszenia chwastów i trawy pomiędzy grobami.
- Zarządca nie ponosi odpowiedzialności za szkody na grobach powstałe na skutek klęsk żywiołowych, czynników atmosferycznych, kradzieży, i ataków wandalizmu, za rzeczy pozostawione bez nadzoru oraz za szkody wynikające z zaniedbania lub zaniechania. Groby podlegają indywidualnemu ubezpieczeniu.
- Wszystkie sprawy związane z ustaleniem terminu pogrzebu, załatwiamy w kancelarii parafialnej.
W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie powszechnie obowiązujące przepisy, a w szczególności Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 23, poz. 295 z późn. zm.) oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz.U. z 2008 r. Nr 48, poz. 284).
REGULAMIN ZGODNY Z POSTANOWIENIEM SYNODU DIECEZJALNEGO
Zakrzów, dnia 16.10.2023r.
Rada parafialna zwraca się z uprzejmą prośbą, aby w miarę swoich możliwości zbierać powstałe na cmentarzu odpady do przydomowych pojemników.
Zastosowanie się do w/w prośby przyczyni się do zmniejszenia kosztów związanych z opłatami za wywóz odpadów.
Dziękujemy