Regulamin cmentarza parafialnego


Cmentarz jest miejscem świętym, miejscem wiecznego spoczynku naszych Zmarłych i miejscem modlitwy za nich. Ma charakter sakralny. Powinien być otoczony religijną czcią i szacunkiem oraz szczególną troską. Na cmentarzu należy zachowywać powagę, ciszę i porządek.

 

Cmentarz jest własnością Rzymskokatolickiej Parafii pw. św. Mikołaja w Zakrzowie i służy wszystkim jej Parafianom.

  1. Cmentarzem zarządza Proboszcz Parafii bezpośrednio w jego imieniu pilnuje porządku i wykonuje konieczne prace (kopanie grobów, nadzór nad pracami kamieniarskimi) - Rafał Erfurt przedstawiciel Zakładu Pogrzebowego ŚWIENTEK – zarządca upoważniony do prowadzenia ksiąg ewidencji grobów.
  2. Sprawy związane z pochówkiem zmarłych oraz innymi czynnościami wykonywanymi na cmentarzu należy załatwiać w kancelarii parafialnej.
  3. Na niżej wymienione prace prowadzone na cmentarzu należy uzyskać zgodę Zarządcy:
    – pogrzeb
    – budowa nowego pomnika
    – remont pomnika np. wymiana płyty
    – ekshumacja zwłok bądź przeniesienie do innego grobu, po przedstawieniu koniecznych zezwoleń.
  4. Prawo do grobu uzyskuje się po uiszczeniu opłaty w Kancelarii Parafialnej.
  5. Prawo do grobu oznacza prawo do terenu o wymiarach:
    – grób pojedynczy: 2,0 m x 1,0 m
    – grób podwójny: 2,0 m x 1,8 m
    Inny wymiar grobu należy uzgodnić z Zarządcą i Proboszczem.
    Z wydzielonego terenu należy pozostawić przejście minimum 25 cm z każdej strony.
    Grób nie może być użyty do ponownego chowania przed upływem 20 lat (nie dotyczy grobów murowanych przeznaczonych dla więcej niż jednej osoby).
  6. Za korzystanie z cmentarza pobierane są opłaty przeznaczone na jego utrzymanie, które wnosimy w Kancelarii Parafialnej. Opłaty uiszcza się przy zgłaszaniu pochówku i przed rozpoczęciem robót, wpłacający otrzymuje potwierdzenie wpłaty.
  7. Na cmentarzu zabrania się:
    – zakłócania: ciszy, porządku i powagi miejsca, – wywieszania reklam,
    – wjazdu pojazdami mechanicznymi bez zgody Zarządcy,
    – jazdy rowerem,
    – zanieczyszczania terenu wokół grobów, niszczenia zieleni, nagrobków i urządzeń cmentarnych,
    – samowolnego sadzenia i usuwania drzew oraz ustawiania ławek i innych elementów ozdobnych bez zgody Zarządcy, – wprowadzania zwierząt
  8. Odpady i śmieci mogą być składowane jedynie w wyznaczonych do tego celu miejscach.
  9. Pozostały po remoncie lub rozbiórce gruz ze starego pomnika należy wywieźć z cmentarza. Zabrania się składowania tych odpadów w pojemnikach znajdujących się na cmentarzu!
  10. Ziemię pozostałą po wykopaniu grobu należy wywieźć z cmentarza.
  11. Zarządca Cmentarza Parafialnego nie wykonuje usługi koszenia chwastów i trawy pomiędzy grobami.
  12. Zarządca nie ponosi odpowiedzialności za szkody na grobach powstałe na skutek klęsk żywiołowych, czynników atmosferycznych, kradzieży, i ataków wandalizmu, za rzeczy pozostawione bez nadzoru oraz za szkody wynikające z zaniedbania lub zaniechania. Groby podlegają indywidualnemu ubezpieczeniu.
  13. Wszystkie sprawy związane z ustaleniem terminu pogrzebu, załatwiamy w kancelarii parafialnej.

W sprawach nieuregulowanych niniejszym Regulaminem mają zastosowanie powszechnie obowiązujące przepisy, a w szczególności Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (tekst jednolity Dz.U. z 2000 r. Nr 23, poz. 295 z późn. zm.) oraz Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz.U. z 2008 r. Nr 48, poz. 284).


REGULAMIN ZGODNY Z POSTANOWIENIEM SYNODU DIECEZJALNEGO

Zakrzów, dnia 16.10.2023r.

 

 



Rada parafialna zwraca się z uprzejmą prośbą, aby w miarę swoich możliwości zbierać powstałe na cmentarzu odpady do przydomowych pojemników.
Zastosowanie się do w/w prośby przyczyni się do zmniejszenia kosztów związanych z opłatami za wywóz odpadów.

Dziękujemy