Regulamin cmentarza  parafialnego

parafii pw. św. Jadwigi w Mokrzeszowie

 

 

Cmentarz  przy parafii pw. św. Jadwigi w Mokrzeszowie jest cmentarzem katolickim działającym w oparciu o przepisy prawa kanonicznego, ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych z dnia 31 stycznia 1959 roku oraz akty wykonawcze do tej ustawy i ustaloną praktykę cmentarną w zakresie uprawnień do chowania i grobów.

 

Umożliwiając oddanie czci zmarłym, zapewniając właściwy porządek i sprawne funkcjonowanie Cmentarza powierzamy go szczególnej trosce osób przebywających na jego terenie i prosimy o stosowanie się do poniższego Regulaminu:


I. Przepisy ogólne

  1. Cmentarz rzymskokatolicki przeznaczony jest do pochówku wiernych Parafii św. Jadwigi w Mokrzeszowie i innych osób, w tym spoza parafii, które wyrażą wolę pochowania na nim z poszanowaniem jego charakteru.
  2. Właścicielem cmentarza jest Parafia Rzymskokatolicka pw. św. Jadwigi w Mokrzeszowie, na której spoczywa obowiązek zachowania katolickiego charakteru cmentarza i jego utrzymania zgodnie z przeznaczeniem.
  3. Czynności zarządu i bieżącą administrację wykonuje Zarządca Cmentarza – proboszcz parafii, do którego zadań w szczególności należy:
    • prowadzenie dokumentacji cmentarza zgodnie z obowiązującymi przepisami, a w tym prowadzenie Księgi zmarłych oraz Księgi cmentarnej zgodnie z inwentaryzacją cmentarza,
    • przydzielanie miejsca do urządzenia grobu oraz sprawowanie nadzoru nad jego urządzeniem,
    • obsługa pogrzebów oraz piecza nad godnym i spokojnym przebiegiem uroczystości pogrzebowych
    • przyjmowanie opłat cmentarnych za użytkowanie miejsc grzebalnych oraz innych opłat związanych z funkcjonowaniem cmentarza,
    • utrzymywanie porządku,
    • konserwacja urządzeń infrastruktury technicznej cmentarza i obiektów małej architektury
    • wykonywanie czynności administracyjnych związanych ze zgłoszeniem usługi pogrzebowej przez firmę pogrzebową.
  4. Opiekunem cmentarza jest Zakład Usług Pogrzebowych HADES ze Świebodzic (Świebodzice, ul. Wałbrzyska 17), który w odrębnie uregulowanym zakresie pomaga Zarządcy Cmentarza w administrowaniu cmentarzem.
  5. Środki na utrzymanie cmentarza pozyskiwane są z opłat cmentarnych.
  6. Parafia jest właścicielem gruntów, drzewostanu i grobów, jako ściśle związanych z gruntem i wszystkich urządzeń znajdujących się na cmentarzu. Za właścicieli nagrobków uważa się dysponentów grobów.
  7. Wobec osób nie stosujących się do Regulaminu będą stosowane środki prawne i administracyjne.
  8. Poza usługami pogrzebowymi pozostałe czynności związane z pogrzebem mają charakter religijny i stanowią posługę duszpasterską.
  9. Usługi pogrzebowe wykonuje zewnętrzna firma pogrzebowa wybrana przez rodzinę zmarłego.
  10. Zarządca Cmentarza zastrzega sobie prawo wskazania firmy pogrzebowej, która będzie odpowiedzialna za przygotowanie grobu.

II.  Postanowienia porządkowe

  1. Cmentarz jest otwarty całodobowo.
  2. Osoby przebywające na terenie cmentarza zobowiązane są do poszanowania świętości miejsca, zachowania ciszy i szacunku należnego osobom zmarłym oraz dbania o czystość i porządek.
  3. Zarządca cmentarza nie odpowiada za szkody na grobach powstałe na skutek klęsk żywiołowych, czynników atmosferycznych, dzikich zwierząt, kradzieży i aktów wandalizmu oraz za rzeczy pozostawione bez nadzoru, a także za szkody wynikające z zaniedbania lub zaniechania. Jednocześnie Zarządca Cmentarza zachęca dysponentów grobu do samodzielnego ubezpieczenia grobów w powyższym zakresie.
  4. Na terenie cmentarza zakazuje się:
  • zakłócania ciszy, porządku i powagi miejsca,
  • zaśmiecania terenu w tym wysypywania odpadów poza pojemniki do tego przeznaczone,
  • przebywania w stanie nietrzeźwym, spożywania napojów alkoholowych i środków odurzających, palenia papierosów,
  • wprowadzania zwierząt,
  • niszczenia zieleni, nagrobków i urządzeń cmentarnych,
  • niszczenia lub samowolnego przemieszczania elementów małej architektury,
  • wyrzucania śmieci w miejscach niedozwolonych, wyrzucania śmieci nie pochodzących z cmentarza, wypalania śmieci.
  • prowadzenia akwizycji, umieszczania reklam i rozkładania wizytówek.
  • zabudowania grobu wykraczającego poza powierzchnię miejsca grzebalnego, ustawiania ławek, ogrodzeń, sadzenia drzew i krzewów, utwardzania ziemi wokół miejsc grzebalnych itp. bez zgody Zarządcy Cmentarza.
  • wjeżdżania pojazdami mechanicznymi bez zgody Zarządcy Cmentarza,
  • handlowania i zarobkowania bez zgody Zarządcy Cmentarza,
  • usuwania lub niszczenia tablic i napisów znajdujących się na grobach,
  • zabierania wszelkiego rodzaju roślin, kwiatów naturalnych i sztucznych, wiązanek i zniczy z cudzych grobów,
  • chodzenia po urządzonych miejscach grzebalnych,
  • samowolnego wykonywania prac budowlanych i kamieniarskich.
  1. Dysponenci grobów nie mogą we własnym zakresie wykonywać wycinki ani innej zmiany stanu drzew i wysokich krzewów rosnących w alejach cmentarnych lub na grobach. Wycinanie i pielęgnacja drzew i krzewów przeprowadzana jest przez Zarządcę Cmentarza, po uzyskaniu zgody odpowiednich urzędów.
  2. Wycinanie drzew odbywa się w każdym wypadku na koszt osoby składającej podanie o wycinkę lub osoby, która bez wyrażonej na piśmie zgody Zarządcy Cmentarza posadziła krzew lub drzewo. Zarządca nie jest zobowiązany do informowania o wycinaniu drzew lub krzewów posadzonych bez jego pisemnej zgody.
  3. Wszelkie prace budowlane mogą być wykonywane wyłącznie przez posiadacza lub dysponenta grobu albo upoważnione przez te osoby podmioty gospodarcze, na podstawie udzielonego pełnomocnictwa lub umowy.
  4. Zabrania się wrzucania gruzu i odpadów po robotach kamieniarsko - budowlanych do pojemników ustawionych na cmentarzu lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie.
  5. Wykonawca prac zobowiązany jest do naprawienia wszelkich szkód powstałych w wyniku wykonywania prac. Wykonywanie prac nie może zakłócać spokoju i powagi miejsca oraz kolidować z trwającymi ceremoniami pogrzebowymi i powinno odbywać się od godziny 6:00 do 15:00 z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy i świąt kościelnych.
  6. Kształt nagrobków, pomników i grobowców, znajdujące się na nich napisy i użyta symbolika nie mogą naruszać wyznaniowego charakteru cmentarza.
  7. W przypadku powstania zniszczeń lub szpecących uszkodzeń pomnika dysponent grobu jest wzywany do wykonania naprawy w terminie określonym w wezwaniu. Jeżeli naprawa nie zostanie wykonana Zarządca Cmentarza jest upoważniony do zlecenia rozebrania pomnika, a dysponent grobu nie ma prawa do odszkodowania.
  8. Zarządca Cmentarza ma prawo kontroli na terenie cmentarza pojazdów i osób oraz przewożonych i przenoszonych materiałów i sprzętu.
  9. Firmy pogrzebowe mają wolny wstęp do wszelkiej działalności na terenie Cmentarza po zgłoszeniu usługi pogrzebowej Zarządcy Cmentarza lub opiekunowi cmentarza – ZUP HADES w Świebodzicach.

III. Rodzaje miejsc pochówków

  1. Na cmentarzu mogą być następujące miejsca pochówków:

1)  grób ziemny stanowiący dół w ziemi, do którego składa się trumnę z ciałem osoby zmarłej, szczątki osób ekshumowanych z innych miejsc pochówku lub urnę z prochami i zasypuje wydobytą z tego dołu ziemią,

2) grób murowany (grobowiec) stanowi dół, w którym boki są murowane do poziomu gruntu, do którego składa się trumnę z ciałem osoby zmarłej, szczątki osób ekshumowanych z innych miejsc pochówku lub urnę z prochami, nad którymi wykonane jest sklepienie.

3).grób rodzinny – grób przeznaczony do składania dwóch lub więcej trumien ze zwłokami  w pionie i poziomie (lub urn) o minimalnych wymiarach określonych w przepisach wykonawczych do ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych.

  1. Pomiędzy grobami powinno być zapewnione przejście o szerokości co najmniej 0,5 m.
  2. Na grobach można ustawiać nagrobki o wymiarach nieprzekraczających granic powierzchni grobu albo usypywać ziemię w postaci pagórka nad grobem.

IV. Prawo pochowania i dysponent grobu

  1. Zgodnie z art.10 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych prawo pochowania zwłok ludzkich ma najbliższa pozostała rodzina osoby zmarłej, a mianowicie:

1) pozostały małżonek/małżonka,

2) krewni zstępni,

3) krewni wstępni,

4) krewni w linii bocznej do 4 stopnia pokrewieństwa,

5) powinowaci w linii prostej do l stopnia.

  1. Każdy grób powinien mieć dysponenta. Dysponent grobu w momencie dysponowania grobem jest jedyną osobą, która może rościć sobie prawa do grobu, chyba że upoważni do tego inne osoby, co poświadcza w formie pisemnej u Zarządcy Cmentarza, przy czym jeden egzemplarz oświadczenia woli zostaje u Zarządcy Cmentarza, a drugi otrzymuje dysponent grobu.
  2. Dokumentem potwierdzającym prawo do dysponowania grobem jest imienne pokwitowanie uiszczenia stosownych opłat za grób, wystawione dysponentowi przez Zarządcę Cmentarza
  3. W przypadku śmierci dysponenta grobu oraz w sytuacji, gdy nie został on w nim pochowany, prawo do dysponowania grobem przechodzi na osobę, która go pochowała, chyba że inna osoba przedstawi prawomocne orzeczenie sądowe, wskazujące ją jako osobę uprawnioną do dysponowania grobem.
  4. Dysponent grobu jest uprawniony do zrzeczenia się prawa do miejsca grzebalnego na rzecz najbliższych członków rodziny osoby zmarłej pochowanej w danym grobie. Zrzeczenia można dokonać tylko w formie pisemnej u Zarządcy Cmentarza, przy czym jeden egzemplarz oświadczenia woli zostaje u Zarządcy Cmentarza, a drugi otrzymuje dysponent grobu.

V. Pochówek w istniejących grobach.

  1. Grób ziemny nie może być użyty do ponownego chowania przed upływem 20 lat. Ponowne użycie grobu, po upływie tego okresu, nie może nastąpić, jeżeli uprawniona osoba zgłosi zastrzeżenie przeciw temu i uiści ustaloną Regulaminem opłatę.
  2. Po upływie 20 lat grób może być przeznaczony do ponownego pochówku tzn. Zarządca Cmentarza ma prawo przekazać to miejsce innej osobie, celem pochowania innego zmarłego.
  3. Dotychczasowe prawo do grobu wygasa od momentu i na skutek zaistnienia prawa innej osoby do pochowania zwłok w tym grobie. Jednak, dopóki Zarządca Cmentarza nie rozporządził miejscem i inna osoba nie nabyła prawa do grobu w tym miejscu, można skutecznie zgłosić zastrzeżenie i uiścić opłatę, przedłużając prawo do grobu na okres 20 lat.
  4. Zasady określone w pkt.1-3 nie dotyczą grobów murowanych.

VI.  Opłaty

  1. Na cmentarzu obowiązują opłaty związane z zarządzaniem cmentarzem, w szczególności opłaty za: prawo do grobu, przedłużenie (prolongatę) tego prawa, rezerwację miejsca oraz opłata infrastrukturalna, przeznaczon\e na utrzymanie cmentarza oraz inwestycje cmentarne.
  2. Szczegółowy wykaz opłat za korzystanie z Cmentarza i jego urządzeń (w tym w szczególności opłaty infrastrukturalne), ich wysokość oraz sposób ich poboru określa Załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.
  3. Opłaty wykupienia praw do grobu i przedłużeniu prawa do grobu nie podlegają zwrotowi.

 

VII. Likwidacja grobu

  1. Groby mogą być likwidowane na wniosek dysponenta grobu po 20 latach od ostatniego pochówku lub przez Zarządcę Cmentarza w związku z wygaśnięciem terminów rezerwacji i prolongat. W przypadku niewniesienia opłaty przedłużającej prawo do grobu, po upływie 20 lat od poprzedniej wpłaty, uprawnienie do grobu traci ważność. W przypadku grobu ziemnego, po upływie roku od daty wymagalności ww. opłaty dotyczącej przedłużenia tego prawa Zarządca Cmentarza może dokonać likwidacji grobu zgodnie z ustawą o cmentarzach i chowaniu zmarłych. Nie dotyczy to grobów mających wartość pamiątek historycznych (ze względu na swą dawność lub osoby, które są w nich pochowane, lub zdarzenia, z którymi mają związek) albo wartość artystyczną.
  2. Likwidacja grobu z winna być poprzedzona informacją w ystemie e-cmentarz na co najmniej 12 miesięcy przed terminem jego likwidacji.
  3. Pomnik zdjęty z likwidowanego grobu zostaje odłożony na specjalne składowisko, gdzie w ciągu 6 miesięcy może być odebrany przez dysponenta grobu. Po tym terminie Zarządca Cmentarza może poddać go utylizacji bez prawa do odszkodowania dla dysponenta grobu.
  4. Z czynności likwidacji grobu sporządza się protokół.

VII. Ekshumacja

  1. Ekshumacja zwłok i szczątków może być dokonana przez osobę uprawnioną wyłącznie:

1)  na umotywowaną prośbę osób uprawnionych do pochowania zwłok za zezwoleniem właściwego inspektora sanitarnego,

2) na zarządzenie prokuratora lub sądu po uzyskaniu niezbędnych zgód i zezwoleń w tym zakresie.

      2. O zamierzonej ekshumacji zawiadamia się na piśmie Zarządcę Cmentarza na minimum trzy dni przed ustalonym terminem.

IX. Przeniesienie grobu

  1. Istnieje możliwość przeniesienia szczątków osób pochowanych w innych miejscach i pochowania ich na tutejszym cmentarzu w nowym grobie lub grobowcu.
  2. W tym celu osoba uprawniona jest zobowiązana przedstawić Zarządcy stosowne dokumenty dla dokonania wpisu w księdze cmentarnej, ustalić czas i miejsce pochówku oraz dokonać stosownych opłat.

X. Postanowienia końcowe

  1. W sprawach nieuregulowanych Regulaminem stosuje się przepisy ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych. Kodeksu Cywilnego oraz przepisy wykonawcze do ww. ustaw.
  2. Regulamin niniejszy obowiązuje z dniem ogłoszenia, tj. od 15.09.2024 r.

Zarządca Cmentarza na podstawie uchwały  Rady Parafialnej
ks. Marcin Zawada
administrator parafii