Wyszukaj grób

REGULAMIN CMENTARZA

 

Parafii Rzymskokatolickiej pw. Św. Joachima w Krzyżanowicach Na podstawie art. 2 i art. 45 ust. 1 Ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o stosunku Państwa do Kościoła Katolickiego w Rzeczypospolitej Polskiej (Dz. U. nr 29 poz. 1542 z późn. zm.) w związku z art. 8 ust. 3 art. 23 i art. 24 Konkordatu między Stolicą Apostolską i Rzeczypospolitą Polską podpisanego w Warszawie dnia 28 lipca 1993 r. (Dz. U. nr 51 poz. 318) przy zachowaniu Ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych z dnia 31 stycznia 1959 r. (Dz. U. 1959 Nr 11 poz. 602) i Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 7 marca 2008 r. w sprawie wymagań, jakie muszą spełniać cmentarze, groby i inne miejsca pochówku zwłok i szczątków (Dz. U. 2008 Nr 48 poz. 284) stanowi się, co następuje:

 

§ 1. Przepisy ogólne

  1. Cmentarz rzymskokatolicki w Krzyżanowicach jest cmentarzem wyznaniowym Kościoła Rzymskokatolickiego, przeznaczonym do pochówku wiernych z parafii pw. Św. Joachima w Krzyżanowicach oraz parafii pw. MB Pięknej Miłości w Proszówkach i innych osób spoza Parafii, które wyrażą wolę pochowania na nim z poszanowaniem jego charakteru. Kościół Katolicki pełni na nim swą misję i sprawuje kult publiczny w granicach wyznaczonych przez prawo kościelne, a potwierdzonych przez prawo powszechne, w szczególności przez Konkordat między Stolicą Apostolską i Rzeczypospolitą Polską.
  2. Właścicielem i Zarządcą cmentarza jest Parafia rzymskokatolicka pw. Św. Joachima w Krzyżanowicach, na której spoczywa obowiązek zachowania katolickiego charakteru cmentarza i jego utrzymania zgodnie z przeznaczeniem.
  3. Czynności zarządu i bieżącą administrację wykonuje Proboszcz Parafii. Do zadań tych w szczególności należy:
    a) przydzielanie miejsca do urządzenia grobu,

    b) obsługa pogrzebów oraz piecza nad godnym i spokojnym przebiegiem uroczystości pogrzebowych,

    c) przyjmowanie opłat cmentarnych za użytkowanie miejsc grzebalnych oraz innych opłat związanych z funkcjonowaniem cmentarza,

    d) prowadzenie dokumentacji cmentarza zgodnie z przepisami prawa państwowego,

    e) utrzymywanie porządku,

    f) konserwacja małej architektury oraz budynków gospodarczy
  4. Środki na utrzymanie cmentarza pozyskiwane są z opłat cmentarnych, majątku parafii i innych źródeł.
  5. Parafia jest właścicielem gruntów, drzewostanu i grobów, jako ściśle związanych z gruntem i wszystkich urządzeń znajdujących się na terenach cmentarzy. Za właścicieli nagrobków uważa się dysponentów grobów.
  6. Wobec osób niestosujących się do regulaminu będą wyciągane konsekwencje prawne i administracyjne.
  7. Groby o wartości historycznej, archeologicznej lub artystycznej podlegają ochronie przewidzianej w ustawie o cmentarzach oraz w ustawie o ochronie dóbr kultury i nie mogą być likwidowane.
  8. Poza usługami pogrzebowymi pozostałe czynności związane z pogrzebem mają charakter religijny i stanowią posługę duszpasterską.
  9. Usługi pogrzebowe wykonuje zewnętrzna firma wybrana przez rodzinę zmarłego.
  10. Zarządca cmentarza może zatrudnić osobę lub podpisać umowę z firmą, która będzie pełnić funkcję administratora cmentarza. Szczegółowy zakres obowiązków będzie przedstawiony w podpisanej umowie pomiędzy Zarządcą a administratorem.

 

§ 2. Postanowienia porządkowe

  1. Na cmentarzu można przebywać od świtu do zapadnięcia zmroku(w okresie letnim od godz, 6.00 do godz. 22.00) z wyjątkiem oktawy Wszystkich Świętych i nabożeństw.
  2. Osoby przebywające na terenie cmentarza zobowiązane są do poszanowania świętości miejsca, zachowania ciszy i szacunku należnego osobom zmarłym oraz dbania o czystość i porządek.
  3. Na terenie cmentarza w szczególności niedozwolone jest:
    - przebywanie po zapadnięciu zmroku poza sytuacjami omówionymi w pkt 1,
    - przebywanie w stanie nietrzeźwym, spożywanie napojów alkoholowych
    i środków odurzających, palenie papierosów,
    - wprowadzanie zwierząt,

    - niszczenie zieleni,
    - niszczenie lub samowolne przemieszczanie elementów małej architektury,
    - wyrzucanie śmieci w miejscach niedozwolonych, wyrzucanie śmieci niepochodzących z cmentarza, wypalanie śmieci,
    - prowadzenie akwizycji, umieszczanie reklam i rozkładanie wizytówek,
    - zabudowanie grobu wykraczające poza powierzchnię miejsca grzebalnego, ustawianie ławek, ogrodzeń, sadzenie drzew i krzewów, utwardzanie wokół miejsc grzebalnych itp. bez zgody Zarządcy cmentarza,
    - wjeżdżanie pojazdami mechanicznymi bez zgody Zarządcy cmentarza,
    - handlowanie i zarobkowanie bez zgody Zarządcy cmentarza,
    - usuwanie lub niszczenie tablic i napisów, które znajdują się na grobach i dotyczą osób tam pochowanych,
    - zbieranie wszelkiego rodzaju roślin, sztucznych kwiatów i wiązanek, zniczy z cudzych grobów,
    - chodzenie po urządzonych miejscach grzebalnych,
    - samowolne wykonywanie prac budowlanych i kamieniarskich.
  4. Usługi i prace kamieniarskie przy grobach mogą być wykonywane tylko w dni powszednie.
  5. Zabrania się wrzucania gruzu i odpadów po robotach kamieniarsko-budowlanych do pojemników ustawionych na cmentarzu lub w bezpośrednim jego sąsiedztwie,
  6. Dysponenci grobów nie mogą we własnym zakresie wykonywać sadzenia, wycinki ani innej zmiany stanu drzew i wysokich krzewów rosnących w alejach cmentarnych lub na grobach.
  7. Za zniszczenia i szkody powstałe w związku z działaniem sił przyrody, kradzieżą i aktami wandalizmu zarząd cmentarza nie ponosi odpowiedzialności.
  8. Kształt nagrobków, pomników lub grobowców, znajdujące się na nich napisy i użyta symbolika nie mogą naruszać wyznaniowego charakteru cmentarza.
  9. W przypadku powstania zniszczeń lub szpecących uszkodzeń pomnika dysponent grobu jest wzywany do wykonania naprawy w terminie określonym w wezwaniu. Jeżeli naprawa nie zostanie wykonana, Zarządca jest upoważniony do zlecenia rozebrania pomnika, a dysponent nie ma prawa do odszkodowania.
  10. Kancelaria cmentarza (znajdująca się przy kancelarii parafialnej) czynna jest we wszystkie dni robocze w godzinach wskazanych w widocznym miejscu i załatwia wszelkie sprawy związane z funkcjonowaniem cmentarza oraz pobiera opłaty.
  11. Zarządca cmentarza ma prawo kontroli na terenie cmentarza pojazdów i osób oraz przewożonych i przenoszonych materiałów i sprzętu
  12. Firmy pogrzebowe mają wolny wstęp do wszelkiej działalności na terenie Cmentarza po zgłoszeniu usługi pogrzebowej Zarządcy cmentarza.

 

§ 3. Rodzaje miejsc pochówku

  1. Na cmentarzu mogą być następujące miejsca pochówku:
    a) grób ziemny stanowi dół w ziemi, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę i zasypuje wydobytą z tego grobu ziemią,

    b) grób murowany stanowi dół, w którym boki są murowane do poziomu
    gruntu, do którego składa się trumnę ze zwłokami lub urnę, nad którymi wykonane jest sklepienie,
    c) katakumby stanowią pomieszczenie z niszami w ścianie, przeznaczone do pochówku zwłok,

    d) kolumbarium stanowi budowlę z niszami przeznaczonymi do składania
    urn.
  2. Istnieje możliwość chowania ciał zamarłych w grobach wielopoziomowych (groby głębinowe) przy zachowaniu przepisów prawa.

 

§ 4. Prawo pochowania i dysponent grobu

  1. Zgodnie z Art. 10 ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych prawo pochowania zwłok ludzkich ma najbliższa pozostała rodzina osoby zmarłej, a
    mianowicie:

    1) pozostały małżonek(ka);

    2) krewni zstępni;

    3) krewni wstępni;

    4) krewni boczni do 4 stopnia pokrewieństwa;

    5) powinowaci w linii prostej do 1 stopnia.
  2. Każdy grób powinien mieć dysponenta. Dysponent grobu w momencie dysponowania grobem oświadcza w formie pisemnej, że nie ma innych osób, które mogą sobie rościć prawa do grobu.
  3. Dokumentem potwierdzającym prawo do dysponowania grobem jest imienne pokwitowanie uiszczenia stosownych opłat za grób, wystawione dysponentowi przez Zarządcę cmentarza.
  4. W przypadku śmierci dysponenta grobu oraz w sytuacji, gdy nie został on w nim pochowany, prawo do dysponowania grobem przechodzi na osobę, która go pochowała, chyba że inna osoba przedstawi prawomocne orzeczenie sądowe, wskazujące ją jako osobę uprawnioną do dysponowania grobem.
  5. Dysponent grobu jest uprawniony do zrzeczenia się prawa do miejsca grzebalnego na rzecz najbliższych członków rodziny osoby zmarłej pochowanej w danym grobie. Zrzeczenia można dokonać tylko w formie pisemnej w kancelarii cmentarza, przy czym jeden egzemplarz oświadczenia woli zostaje w kancelarii, a drugi otrzymuje dysponent grobu.

 

§ 5. Pochówek w istniejących grobach

  1. Grób zwykły nie może być użyty do ponownego chowania przed upływem 20 lat. W przypadku grobu głębinowego może nastąpić „dochowanie” przed upływem 20 lat. Ponowne użycie grobu, po upływie tego okresu, nie może nastąpić, jeżeli uprawniona osoba zgłosi zastrzeżenie przeciw temu i uiści opłatę, przewidzianą w Regulaminie cmentarza za pochowanie.
  2. Po upływie 20 lat grób może być przeznaczony do ponownego pochówku, tzn. Zarządca cmentarza ma prawo przekazać to miejsce innej osobie, celem pochowania innego zmarłego.
  3. Dotychczasowe prawo do grobu wygasa od momentu i na skutek zaistnienia prawa innej osoby do pochowania zwłok w tym grobie. Jednak
    dopóki Zarządca cmentarza nie rozporządził miejscem i inna osoba nie nabyła prawa do grobu w tym miejscu, można skutecznie zgłosić zastrzeżenie i uiścić opłatę, przedłużając prawo do grobu na okres 20 lat.
  4. Zasady opisane w punktach 1-3 nie dotyczą grobów murowanych.

§ 6. Opłaty

  1. Zarząd cmentarza pobiera opłaty związane z zarządzaniem cmentarzem. Wpływy przeznaczone na inwestycje cmentarne i parafialne, a w szczególności na koszty wywozu i składowania śmieci, utrzymania porządku na cmentarzu, na opłaty za wodę, energię elektryczną, ubezpieczenie cmentarza, a także na wynagrodzenia dla pracowników cmentarnych.
  2. Opłaty pobierane są z tytułu:
    a) pokładnego,
    b) prolongaty (ponowienia),
    c) rezerwacji miejsca,
    d) stawiania nowego pomnika lub wymiany starego pomnika
    e) opłaty administracyjne za czynności Zarządcy cmentarza polegające w szczególności na:
    - lokalizacji grobu
    - ustaleniu prawa do grobu
    - rejestracji pogrzebu lub ekshumacji w Księdze zmarłych i Księdze cmentarnej
    - udostępnienie terenu cmentarza dla wykonania usługi pogrzebowej lub robót i wydaniu stosownego zezwolenia.
    Pełny „Wykaz opłat” zawarty jest z załączniku do niniejszego regulaminu
  3. W przypadku stawiania pomnika o podwójnej szerokości (grób dwuosobowy)na grobie jednoosobowym, oprócz opłaty za grób murowany, należy uiścić kosztrezerwacji zgodnie z zasadami opisanymi w § 9, o ile wcześniej to miejsce nie zostało zarezerwowane.
  4. W przypadku grobów wielopoziomowych (głębinowych) opłaty związane rezerwacją i prolongatą pobierane jak za groby zwykłe (pojedyncze).
    Pokładne zaś jest pobierane przy każdym pochówku.
  5. Opłata za miejsce na grób o mniejszych wymiarach, przeznaczony dla dziecka do lat 6 (długość 1,2 m, szerokość 0,6 m), wynosi 50% kwoty zasadniczej.
  6. W przypadku pochówku szczątków osób ekshumowanych z innego cmentarza stosuje się te same opłaty, co w przypadku innych pochówków.
  7. Przyjmujący opłatę potwierdza ten fakt każdorazowo odpowiednim dokumentem. Pobrane opłaty będą wpłacane na konto bankowe Parafii, a wykaz pobranych opłat przedstawiany Radzie Parafialnej.
  8. Wysokość opłat ustala Zarządca cmentarza, w I kwartale roku kalendarzowego, po konsultacji z Parafialną Radą Ekonomiczną.
  9. Pobrane opłaty nie podlegają zwrotowi.
  10. Wysokość opłat w chwili wejścia w życie Regulaminu zawiera Załącznik nr 1.
 

§ 7. Pokładne

  1. Pokładne to opłata składana właścicielowi cmentarza w chwili powstania nowego grobu lub użycia miejsca w grobie głębinowym i grobie murowanym, przyznająca prawo do użytkowania tego miejsca przez okras 20 lat, w tym także do stawiania nagrobków za zgodą Zarządcy cmentarza.
  2. W przypadku grzebania ciała jednej osoby i wyrażenia chęci zarezerwowania miejsca obok na pochowanie w przyszłości (np. współmałżonka) wraz z pokładnym należy pokryć koszt rezerwacji miejsca na zasadach podanych w § 9.


§ 8. Prolongata (ponowienie)

  1. Prolongata to ponowna opłata za prawo do użytkowania miejsca na cmentarzu, składana właścicielowi cmentarza po upływie 20 lat od dnia pochówku w danym miejscu.
  2. Minimalny okres prolongaty wynosi 20 lat. Istnieje możliwość ponawiania prolongat po upływie poprzedniego okresu.
  3. Ponowne opłacenie istniejącego grobu zapewnia jego dalsze istnienie, lecz nie stanowi wyłącznej podstawy do dysponowania nim przez osobę opłacającą.
  4. Wysokość prolongaty jest równy wysokości pokładnego za pochówek.


§ 9. Rezerwacja miejsca na cmentarzu

  1. Istnieje możliwość rezerwacji miejsca na cmentarzu.
  2. Minimalny okres rezerwacji wynosi 10 lat.
  3. Wysokość opłaty za rezerwację miejsca na cmentarzu jest równa wysokości 50% pokładnego.
  4. Przy pochówku osoby, która ma miejsce zarezerwowane, pobiera się pokładne za 20 lat, odliczając kwotę należną za lata, które jeszcze nie upłynęły, a już zostały opłacone przy rezerwacji miejsca.
 

§ 10. Opłata za grób murowany

  1. Wysokość opłaty za miejsce, na którym będzie stawiany grób murowany, wynosi pięciokrotność pokładnego dla grobu ziemnego. Opłacając pokładne za grób murowany, dysponent zawiera z Zarządcą cmentarza prawo do tzw. wieczystego użytkowania, czyli na okres 99 lat.
  2. Prolongata użytkowania grobu murowanego powinna być dokonana po 99 latach od jego powstania. Jej wysokość jest równa pięciokrotności pokładnego dla grobu ziemnego.


§ 11. Likwidacja grobu

  1. Groby mogą być likwidowane na wniosek dysponenta grobu po 20 latach od ostatniego pochówku lub przez Zarządcę cmentarza w związku z wygaśnięciem terminów rezerwacji i prolongat.
  2. W przypadku nieuiszczenia opłaty w terminach określonych w §§ 7, 8 i 9 niniejszego Regulaminu grób kwalifikuje się do likwidacji, co jest zgodne z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.
  3. Likwidacja grobu winna być poprzedzona informacją umieszczoną na grobie na co najmniej 12 miesięcy przed terminem jego likwidacji.
  4. Pomnik zdjęty z likwidowanego grobu zostaje odłożony na specjalne składowisko, gdzie w ciągu 6 miesięcy może być odebrany przez dysponenta
    grobu. Po tym terminie Zarządca cmentarza może poddać go utylizacji bez prawa odszkodowania dla dysponenta grobu.
  5. Z zakresu czynności związanych z likwidacją grobu sporządza się protokół.

 

§ 12. Stawianie nowych i wymiana starych pomników

  1. Na wszystkie prace wykonawcy powinni mieć pozwolenie wydane przez Zarządcę cmentarza. Wymagane jest przedstawienie szkicu nowego pomnika, z podaniem jego wymiarów i treści napisu, który zostanie na nim umieszczony.
  2. Prace prowadzone bez zezwolenia uważane są za nielegalne.
  3. Elementy starego pomnika należy na własny koszt usunąć z cmentarza.
  4. Zabrania się wrzucania tych elementów do cmentarnego śmietnika bądź ich porzucenia na terenie cmentarza lub przy cmentarzu.

 

§ 13. Ekshumacja

  1. Ekshumacja zwłok i szczątków może być dokonana przez osobę uprawnioną wyłącznie:
    a) na umotywowaną prośbę osób uprawnionych do pochowania zwłok za zezwoleniem właściwego inspektora sanitarnego,

    b) na zarządzenie prokuratora lub sądu.
  2. O zamierzonej ekshumacji zawiadamia się na piśmie Zarządcę cmentarza na minimum 3 dni przed ustalonym terminem.


§ 14. Uwagi końcowe

  1. Wszystkie rezerwacje, pokładne i prolongaty oraz inne ustalenia uzgodnione do chwili wejścia w życie niniejszego Regulaminu utrzymują moc.
  2. Zarządca wprowadza roczny okres karencji, w którym należy uregulować wszystkie opłaty za minione lata. Po okresie karencji czyli od 1 listopada
    2022 r. wszystkie przepisy zawarte w tym Regulaminie będą obowiązywać , w tym prawo do dysponowania miejscem do innych pochówków, jeśli nie zostaną wniesione stosowne opłaty.
  3. wykonawcze do wymienionych ustaw
  4. Regulamin został zatwierdzony przez Parafialną Radę Duszpasterską dnia 03.08.2021 r. i wchodzi w życie z dniem zatwierdzenia

 

Zarządca Cmentarza na podstawie uchwały Rady Parafialnej

 

 

 

Załącznik nr 1


Wykaz opłat

1. Pokładne – 200 zł.
2. Opłata za grób murowany za 1 miejsce (1 kolumna, jeśli grób głębinowy) – 800 zł.
3. Prolongata na 20 lat – 200 zł.
4. Rezerwacja miejsca na 10 lat – 200 zł.
5. Pokładne za oddzielny grób grób dziecka do 6 roku życia – 150 zł.
6. Opłata administracyjna za czynności administracyjno-formalne – 15 zł.

Przyjęto iż powierzchnia terenu pod grób ma wymiar 225 x 125 cm